Intercultural challenge and andean theology
El desafío intercultural y la teología andina
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Irarrázaval, Diego | |
dc.date | 2018-07-01 | |
dc.date.accessioned | 2019-04-11T21:05:57Z | |
dc.date.available | 2019-04-11T21:05:57Z | |
dc.identifier | http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/538 | |
dc.identifier | 10.32735/S0718-6568/2007-N18-538 | |
dc.identifier.uri | http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25603 | |
dc.description | Latinamerican theologies have focused on socio-economic issues, identity, spirituality. There are new concerns about gender, ecology, dialogue among cultures and among religions. A key question is what is the meaning of salvation in Christ today in multicultural contexts. This essay benefits from the work of Vicenta Mamani, Domingo Llanque, Victor Bascope. An indigenous and mestizo perspective is that faith in the living God implies disbelief in market idols. I underline that culture be seen not as an essence, but rather as an historical process in which a community believes and loves. Interculturality is not a fashion. Different human communities may engage in dialogue, but it takes place in the midst of inequity. For this reason, the proposal of liberation seeks interaction among peoples. Latinamerican theology has been concerned with inculturation, and now it is also concerned with interculturality. | en-US |
dc.description | En América Latina, las teologías han estado atentas a lo socio-económico, las identidades, la espiritualidad. Hoy también se considera el genero, la ecología, el diálogo entre culturas y entre religiones. Nos preguntamos ¿cómo ocurre la salvación en Cristo? Se retoman reflexiones andinas de Vicenta Mamani, Domingo Llanque, Víctor Bascope. La cosmovisión indígena y mestiza plantea, por ejemplo, cómo creer en el Dios de la Vida y no creer en ídolos del mercado. Subrayo que las culturas sean tratadas, no como esencias, sino más bien como procesos históricos en medio de los cuales la comunidad cree y ama. En cuanto a lo intercultural, no es un tema de moda, sino más bien un polílogo entre comunidades humanas. Esto ocurre en contextos asimétricos; por eso la propuesta de liberación busca la correlación entre pueblos. En la teología latinoamericana, luego de los pasos dados en la inculturación, se ha comenzado a ver el desafío intercultural. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de los Lagos | es-ES |
dc.relation | http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/538/991 | |
dc.relation | http://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/538/992 | |
dc.rights | Copyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericana | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Polis Revista Latinoamericana; Núm. 18 (2007): Identidad Latinoamericana | es-ES |
dc.source | 0718-6568 | |
dc.source | 0717-6554 | |
dc.subject | indigenous and mestizo people; symbols; christian theology; intercultural methodology; policentric christology | en-US |
dc.subject | pueblos indígenas y mestizos; símbolos; reflexión cristiana; metodología intercultural; cristología policéntrica | es-ES |
dc.title | Intercultural challenge and andean theology | en-US |
dc.title | El desafío intercultural y la teología andina | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | es-ES |
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Polis: Revista Latinoamericana
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