The interdiscipline in teaching
La interdisciplina en la docencia
Author
Follari, Roberto
Abstract
Interdiscipline appears again as repetition; but as every repetition, with diferentiation. In its first moment it backed up in he marxist notion of “totality”, or in the gnetics epistemology of Piaget and his “structural Homologies” between disciplines. Nowadays, it has the posmodern tone of abandonment of rigidity ant methodicity: thus it appears as deconstruction or in “cultural studies”. Also in proentrepreneur pragmatic version (Gibbons). But it is necessary to worn that disciplines came about from mutual discrimination; and their mutual speeches are in a relation of inconmensurability (T. Kuhn). Therefore, interdisciplinarity is built, and it is done against common sence and speech dispersion, beeing far away from a nautral confluence among disciplines. La interdisciplina aparece de nuevo como repetición; pero como toda repetición, diferenciada. En su primer momento se apoyó en la noción marxista de «totalidad», o en la epistemología genética de Piaget, y sus «homologías estructurales» entre disciplinas. Actualmente, tiene el tono posmoderno del abandono de la rigidez y la metodicidad: así aparece en deconstrucción o en «estudios culturales». También en versión pragmática proempresarial (Gibbons). Pero hay que advertir que las disciplinas surgieron por mutua discriminación; y que sus mutuos discursos están en inconmensurabilidad (T.Kuhn). Por ello, la interdisciplina se construye, y lo hace contra el sentido común y la dispersión discursiva, estando muy lejos de una natural confluencia entre disciplinas.