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De la competencia a la complementación. ¿Un nuevo paradigma en la economía?

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMazorco Irureta, Graciela
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:01Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:01Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/608
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2008-N21-608
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25655
dc.descriptionUnder a pretence of humanism, the ideological energies of the system pursue that the marginalized accept that capitalism one and its market economy are the only alternative, so they will decline to fight for a better world while they believe they are preserving their cultural values.  Although at present the western world promotes complementation and solidarity as main values for  economic processes, it is no more than a discursive rhetoric which is going to change nothing as long as the philosophical bases that maintain to the capitalist system mutate, since commercial and social relations are based in the antagonism and competition.  The social appeal to do “another possible world” requires the paradigmatic reconfiguration of economics, among others, to make possible the constitution of a multicultural and plurieconomic society, in which different modalities of production and consumption can selfdetermine according to the diverse worldviews which live within it.  Our contribution to this purpose is the proposal of an inter and intracultural economy.  en-US
dc.descriptionBajo un manto de humanismo, las energías ideológicas del sistema persiguen que los marginados acepten que el capitalismo y su economía de mercado son la única alternativa y declinen la lucha por un mundo mejor mientras creen que están preservando sus valores culturales. Aunque actualmente occidente promueve la complementación y la solidaridad como valores rectores de los procesos económicos, no pasa de ser una retórica discursiva que no va a cambiar nada mientras no se muten los fundamentos filosóficos que sostienen al sistema capitalista, que basa las relaciones sociales y mercantiles en el antagonismo y la competencia. El llamado social a hacer «otro mundo posible» requiere la reconfiguración paradigmática de las ciencias económicas, entre otras, para hacer posible la constitución de una sociedad pluricultural y plurieconómica, en la que puedan autodeterminarse distintas modalidades de producir y consumir según las diversas cosmovisiones que la pueblan. Nuestro aporte a este propósito es el planteamiento de una economía inter e intracultural.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/608/1130
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/608/1131
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 21 (2008): Geopolítica y Energíaes-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjecteconomy; competition; complementation; interculturality; intraculturalityen-US
dc.subjecteconomía; competencia; complementación; interculturalidad; intraculturalidades-ES
dc.titleFrom competition to complementation. A new paradigm in economy?en-US
dc.titleDe la competencia a la complementación. ¿Un nuevo paradigma en la economía?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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