Show simple item record

Conflicto social, hipergobernabilidad y participación ciudadana. Un análisis de la “revolución de los pingüinos”

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorDe la Cuadra, Fernando
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:03Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:03Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/494
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N16-494
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25679
dc.descriptionThe following article is a statement about the way the chilean government reacted to the conflict rised by high school students practically along the whole of the first year of Bachelet’s administration.  Aside from trying to outline the causes which would be behind the erratic answer given by the authorities, the study intends to understand the position held by some of the sectors in government along with the political society in regards to the uprise of the social conflict.  Based on the aforedmention statement, we think it is pertinent to build a new concept taking into account the chilean and latinamerican experience. This concept is refered to what we call “hipergovernability”, in other words, an excessive attachment to maintain governability by means of “anticipated solutions” of social demands. The current analysis of the various student movements, backs up a thesis of fear -almost panic- in regards social conflict, thus allowing the understanding the disproportionate concern of the State with peace and social cohesion.en-US
dc.descriptionEl artículo a seguir es una reflexión en torno a la forma en que el gobierno chileno reaccionó frente al conflicto desencadenado por los estudiantes secundarios durante prácticamente todo el primer año de la administración Bachelet. Aparte de esbozar las causas que estarían tras de la respuesta errática de las autoridades, el presente estudio intenta comprender el posicionamento expresado por algunos sectores del gobierno y de la sociedad política ante la emergencia del conflicto social. A partir de lo anterior, sostenemos que es pertinente acuñar un nuevo concepto a partir de la experiencia chilena y latinoamericana. Esta concepción tiene su nuevo referente en aquello que llamamos «hipergobernabilidad», es decir, un apego excesivo por mantener la gobernabilidad a través de la «solución anticipada» de las demandas de la sociedad. El análisis de las movilizaciones estudiantiles respalda la tesis respecto al temor que existe ante el conflicto social y vis a vis permite entender esta desmedida preocupación del Estado con la paz y la cohesión social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/494/903
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/494/904
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 16 (2007): Hacia la transdiciplinariedades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectsocial conflict; governability; democratic participation; student movementen-US
dc.subjectconflicto social; gobernabilidad; participación democrática; movimiento estudiantiles-ES
dc.titleSocial conflict, hypergobernability and citizen’s participation. An analysis of the “pinguin revolution”en-US
dc.titleConflicto social, hipergobernabilidad y participación ciudadana. Un análisis de la “revolución de los pingüinos”es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record