Inequity, environmental unjustice and rascism: a struggle that trascends the color of the skin
Desigualdad, injusticia ambiental y racismo: una lucha que transciende el color de la piel
Author
Pacheco, Tania
Abstract
This article considers a more inclusive view in regards to the concept of Environmental Racism, questioned both by orthodox marxists -who consider it a denial of class struggle- as well as by a most of the black movements –who think of it as an attempt to minimize the fight against racism in itself. Starting up from some examples linked to brazilian reality, it shows that racism and preconception exceed the colour of our skins and are clearly connected to a model of development that depends on inequality and negation of citizenship as essential to its perpetuation. Without leaving aside our specific fights and their inherent conquests, the concept of Environmental Racism defies us to enlarge our world visions and to fight for a new civilizatory paradigm, for a new society, both equalitarian and just, in which full democracy and active citizenship are not rights just for a few privileged ones, independent of colour, origin or ethnicity. Este artículo propone una mirada más incluyente en relación al concepto de Racismo Ambiental, combatido tanto por marxistas ortodoxos -que ven en él la negación de la lucha de clases- como por gran parte de los movimientos negros -que identifican en él una tentativa de minimizar el combate al racismo en sí. Partiendo de ejemplos ligados a la realidad brasileña, muestra que racismo y prejuicio transcienden el color de nuestras pieles y están incuestionablemente ligados a un modelo de desarrollo que presupone la desigualdad y la negación de la ciudadanía como esenciales para su perpetuación. Sin dejar de lado nuestras luchas específicas y las conquistas inherentes a ellas, el concepto de Racismo Ambiental nos desafía a ampliar nuestras visiones de mundo y a luchar por un nuevo paradigma civilizatorio, por una sociedad igualitaria y justa, en la cual democracia plena y ciudadanía activa no sean derechos de pocos privilegiados, independientemente del color, origen o etnia.