Show simple item record

Breve poética del valor del arte en atención a la educación estética

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorDíez, Javier
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:13Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:13Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/509
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N17-509
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25746
dc.descriptionThe artistic phenomenon has shown the complexity of  its reality, bringing up explicitly the thinking and construction of Modernity. Modern art, with the consequent double spin that the historical vanguar’s opened, has brought up the expansion of the theories and aesthetic forms with the same plurality with which the new social sciences opened the positive indagatory that occupied the transition to the 20th century. The vanguards criticism to classicism, in its radical autonomy, shows the latent reality of implying a subjectivity of things that shows the nature of the work in the immediaty of the value of its language and of an aesthetic which engages in a critical representation strange to the original subjectivity of the world. Classicism, aesthetic thought and critical reply to Modernity, open a dialogue where art in its poetical memory, increases the imagination’s desire in the construction of the world and the comprehension of the given effects. The cultural contexts are essential in this deployment, with a particular crossing point between the aesthetics and the ethics, which in the natural seek for the opening to value,can’t ignore the practice of contemporary educational aesthetic.en-US
dc.descriptionEl fenómeno artístico ha puesto de manifiesto la complejidad de su realidad, haciendo manifiesta la reflexión y construcción de la Modernidad. El arte moderno, con el consiguiente doble giro que abrieron las vanguardias históricas del arte, ha supuesto la expansión de las teorías y las formas  estéticas con la misma pluralidad con que las nuevas ciencias sociales abrieron la indagación positivista que ocupó la transición al siglo XX. La  crítica de la vanguardia al clasicismo, en su radical autonomía, pone de manifiesto la realidad latente de la implicación de una subjetividad de mundo que muestra la naturaleza de la obra  en la inmediatez del valor de su lenguaje, y de una estética que se erige como crítica de la representación ajena a la originaria subjetividad inaugural de mundo. Clasicismo, pensamiento estético y contestación crítica de la Modernidad descorren el cortinaje de un diálogo por el que el arte, en su memoria poética, despliega la puesta en acción de la imaginación y el deseo en la construcción de Mundo y en la comprensión de lo dado. En este despliegue, donde los contextos culturales son esenciales, se inscribe un particular cruce de la estética y la ética que, en la natural apuesta común de apertura del valor, no puede ignorar la práctica de toda educación estética contemporáneaes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/509/933
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/509/934
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 17 (2007): Arte y Realidades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectaesthetics; subjective reality; aesthetic representation; valueen-US
dc.subjectestética; subjetividad; representación; valores-ES
dc.titleBrief poetic on the valueof art in regards aesthetic educationen-US
dc.titleBreve poética del valor del arte en atención a la educación estéticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record