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Bases filosóficas para hacer otro mundo posible

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMazorco Irureta, Graciela
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:15Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:15Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/519
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N17-519
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/25768
dc.descriptionThe proposals of paradigmatic change, originating from postmodernistic tendencies, bring to light a new conception of reality, different from a euro-anthropocentric philosophical background, although they lack the ontological fundaments that hold the key to a world without asymmetries. Thus, they still become functional to the system, which, to preserve itself, makes more flexible it´s rigid positivistic epistemology pretending to fuse subject and object, while maintaining a reality which resides “outside” the observer, reaffirming the anthropocentric dichotomy nature/culture. To facilitate a world that lacks antagonisms and hierarchies, the ontology of unity formulates a human being that contains reality, proper to it´s own essence and form, different though similar, without anthropocentrisms, to that of any other being. Ergo, cosmo-knowledge is the process of re-apprehending oneself –since oneself is reality or totality–, using not only reason, but all the potentialities of an integral human being, which is human, natural, cosmic and whole.  en-US
dc.descriptionLas propuestas de cambio paradigmático provenientes de la postmodernidad atisban una realidad diferente a la concebida por la filosofía euro-antropocéntrica, pero carecen de los fundamentos ontológicos que harían posible un mundo sin asimetrías. Así, no dejan de ser funcionales al sistema que, para preservarse, flexibiliza su rígida epistemología positivista pretendiendo unir sujeto y objeto, al tiempo que sigue viendo la realidad “allá afuera” y reivindica antropocéntricamente la dicotomía entre la naturaleza y la cultura. Para hacer posible otro mundo desprovisto de antagonismos y jerarquías, la ontología de la unidad afirma que el ser humano contiene la realidad, en su propia forma y esencia, diferente-semejante, sin antropocentrismos, a la de cualquier otro ser. Ergo, el “cosmocimiento”es el proceso de aprehenderse a uno mismo como un todo -puesto que uno mismo es la realidad o totalidad-, utilizando no sólo la razón, sino todas las potencias del ser humano integral, que es humano, natural, cósmico y total.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/519/953
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/519/954
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 17 (2007): Arte y Realidades-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectontology; gnoseology; epistemology; unity; non-unityen-US
dc.subjectontología; gnoseología; epistemología; unidad; no-unidades-ES
dc.titlePhilosophical bases to create an other possible worlden-US
dc.titleBases filosóficas para hacer otro mundo posiblees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


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