From multiversity to society-world: an educational proposal which makes the road as it walks
De la multiversidad a la sociedad-mundo: una propuesta educativa que hace camino al andar
Author
Pereira González, Luz Marina
Abstract
Traditional education conceived in separate compartments who flirt around the tree of science, has breed a decontextualized being, without an answering capacity to face the complexity of today’s world. The Real World Multiversity “Edgar Morin” undertakes the mission of teaching based on the postulates of Morin’s complex thought; but some definitions that can transcend the educational schemes of the simplifying paradigm are still lacking. The goal is to undertake the great shift that will make possible that the paradigmatic reform will also imply a reform on minds and language, because naming the new with old words makes the shift difficult at an unconscious level. Overcoming the blockades acquired by the education which has made us individuals disarticulated from our contexts is the great challenge for Multiversity. La educación tradicional concebida en compartimientos estancos que coquetean en torno al árbol de la ciencia, ha formado a un individuo descontextualizado, sin capacidad de respuesta para enfrentar la complejidad del mundo actual. La Multiversidad Mundo Real “Edgar Morin” asume la misión de una enseñanza educativa basada en los postulados del Pensamiento Complejo de Edgar Morin; pero aún quedan pendientes nuevas definiciones que rompan con los esquemas de la educación basada en el paradigma simplificador. La meta es emprender el gran viraje que haga posible que la reforma paradigmática implique también una reforma de las mentes y del lenguaje, porque nombrar lo nuevo con la palabra vieja dificulta a nivel inconsciente detonar el cambio. Superar los bloqueos propios y los adquiridos por la educación que nos ha conducido a ser individuos desarticulados del contexto, ese es el gran reto de la Multiversidad.