Show simple item record

Universidad, producción de conocimiento y formación en América Latina

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorQuintar, Estela
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2019-04-11T21:06:59Z
dc.date.available2019-04-11T21:06:59Z
dc.identifierhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/540
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2007-N18-540
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/26116
dc.descriptionThe present text wishes to contribute to the debate proposed by Nómade starting from a critical reading of University in Latin America.  This reading recovers two issues that are understood as structural and framing in the knowledge production process: the epistemic issue and that of the formation of subjects.  These thoughts are undertaken from three aspects which are proposed as analysis of the present: a) the loss of sense in the relationship subject/subject in the formative processes; b) the scissure of social tie since brought up by  higher education policies; and c) the loss of social importance of the university sphere.  In this framework central aspects of an epistemi –epistemologycal proposition of the historic conscience are delineated –and also its translation both in its methodological aspect as well as in its didactic aspect.en-US
dc.descriptionEl presente texto quiere contribuir al debate propuesto por Nómade desde una lectura crítica de la Universidad en la América Latina. Esta lectura recupera dos cuestiones que se comprenden como estructurales y estructurantes en el proceso de producción de conocimiento: la cuestión epistémica y la de la formación de sujetos. Estas reflexiones se abordan desde tres aspectos que se proponen como análisis del presente: a) la perdida de sentido en la relación sujeto / sujeto en los procesos de formación; b) la ruptura del lazo social desde las políticas en educación superior; y c) la pérdida de relevancia social del mundo universitario. En este marco se delinean aspectos centrales de una propuesta epistémica –epistemología de la conciencia histórica– y su traducción tanto en lo metodológico como en lo didáctico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de los Lagoses-ES
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/540/995
dc.relationhttp://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/540/996
dc.rightsCopyright (c) 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis Revista Latinoamericana; Núm. 18 (2007): Identidad Latinoamericanaes-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectepistemology; formation; meaningful bond; instituted and instituting representations and imaginaryen-US
dc.subjectepistemología; formación; lazo de sentido; representaciones e imaginarios instituidos e instituyenteses-ES
dc.titleUniversity, production of knowledge and formation in Latin Americaen-US
dc.titleUniversidad, producción de conocimiento y formación en América Latinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record