Research ethics training of trainers: developing capacity of Bolivian health science and civil society leaders
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Formación en ética de investigación para profesionales: desarrollando capacidades para las ciencias de la salud y líderes de la sociedad civil en Bolivia;
Pesquisa ética no treinamento de estagiários: desenvolvendo a capacitação da ciência da saúde boliviana e em líderes da sociedade civil
Author
Aalborg, Annette
Sullivan, Sarah
Cortes, Jacqueline
Basagoitia, Armando
Illanes, Daniel
Green, Matthew
Abstract
Research and research ethics (RE) capacity is a key element for addressing health priorities of low - and middle-income countries (LMICs). With support from a NIH/FIC Research Ethics Education and Curriculum Development grant, a RE Training of Trainers (TOT) was implemented in Bolivia. The Steering Committee, including representatives from four Bolivian universities and PAHO, developed the RE TOT that included face-to-face, online and practicum components. Twenty trainees including faculty, researchers and community leaders participated. Pre/Posttest results demonstrated significant increases in overall RE knowledge (13.1% improvement, p-value < 0.0001). An evaluation demonstrated participants valued participatory learning strategies and the flexibility of the online component. TOT participants during the practicum component delivered RE workshops to their university and civil society communities in four regions (n= 3,700 people). The goals of the grant were accomplished through the development of a Steering Committee and implementation of the TOT course. Next steps include the design and implementation of a master’s level research ethics education program in Bolivia. La capacidad de investigación y ética de la investigación (EI) es un elemento clave para hacer frente a las prioridades de salud de los países de ingresos bajos y medios (PIBM). Con el apoyo de la subvención de ética de la Investigación de NIH/FIC, una capacitación para capacitadores (CPC) fue implementado en Bolivia. El Comité Directivo, que incluye representantes de universidades y la OPS, desarrolló un CPC en EI que incluía componentes presenciales, virtuales y de práctica. Veinte participantes, incluyendo docentes, investigadores y líderes de la comunidad participaron. Los resultados de la pre/post prueba demostraron aumentos significativos en el conocimiento de EI (13,1% de mejora, valor de p< 0,0001). Una evaluación demostró que los participantes valoraron las estrategias de aprendizaje y la flexibilidad del componente virtual. Durante el
componente de prácticas, los participantes hicieron talleres de EI que fueron presentados a sus comunidades universitarias y a la sociedad civil en cuatro regiones (n = 3,700 personas). Los objetivos de la subvención se llevaron a cabo mediante el desarrollo de un Comité Directivo y la implementación del CPC. Los próximos pasos incluyen el diseño e implementación de un programa de educación en ética de investigación a nivel de maestría en Bolivia. Capacitação em pesquisa e ética em pesquisa (RE) de capacidade é um elemento-chave para abordar as prioridades de saúde em países de baixa e média renda (LMICs). Com o apoio de bolsa do NIH / FIC Research Ethics Education and Curriculum Development, uma RE Training of Trainers (TOT) foi implantada na Bolívia. O Comitê Dirigente, incluindo representantes das universidades bolivianas e PAHO, desenvolveu a RE TOT que envolveu modo presencial, online e componentes práticos. Participaram vinte estagiários, incluindo faculdades, pesquisadores e líderes comunitarios. Resultados pré / pós-teste demonstraram aumentos significativos no conhecimento RE geral (melhoria de 13,1%, p