The representation of revolution in the school textbook: Being and becoming in history
La representación de la revolución en el texto escolar: ‘Ser’ y ‘llegar a ser’ en la historia
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Ávila, Diana | |
dc.creator | Barletta, Norma | |
dc.creator | Chamorro, Diana | |
dc.date | 2017-09-06 | |
dc.date.accessioned | 2019-04-12T17:47:42Z | |
dc.date.available | 2019-04-12T17:47:42Z | |
dc.identifier | http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110 | |
dc.identifier.uri | http://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/28225 | |
dc.description | This paper analyzes how the grammar of school textbooks, more specifically the choice of the verbs ‘be’ and ‘have’ – known as relational processes in the systemic-functional framework – may make it more difficult for learners to understand historical events and presents a biased view of these events. We present an analysis of relational processes and their use based on a chapter on the Industrial Revolution from an eighth-grade Social Science textbook and discuss their implications for the teaching and learning of history. The analysis shows that the recurrent use of relational processes promotes a view of history in which most things simply ‘are’ or ‘become’ without human intervention. Pedagogical practices which disregard this feature of textbooks play a part in maintaining inequalities between students with respect to dealing with the non- everyday discourses which provide access to scientific knowledge and the contexts in which it is used. | en-US |
dc.description | Este artículo analiza cómo la gramática del texto escolar y, más específicamente, la escogencia de verbos de tipo ‘ser’ y ‘tener’, denominados procesos relacionales desde una perspectiva sistémico-funcional, puede dificultar la comprensión de los eventos históricos y presentar una visión sesgada de los mismos. Se presenta el análisis de los procesos relacionales y su utilización en el capítulo sobre la Revolución Industrial de un texto de Ciencias Sociales de octavo grado y se discuten las implicaciones para la enseñanza y el aprendizaje. El análisis indica que la escogencia recurrente de los procesos relacionales favorecería una visión de la historia en la cual la mayoría de los fenómenos ‘son’, ‘están’ o ‘se vuelven’ sin la intervención de actores humanos. Una práctica docente despreocupada de esta característica de los libros de texto contribuiría a mantener las desigualdades de los estudiantes en cuanto al manejo del discurso no cotidiano que da acceso al conocimiento científico y los contextos de su uso. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica de Valparaíso | es-ES |
dc.relation | http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110/1 | |
dc.relation | http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110/8 | |
dc.rights | Copyright (c) 2017 Revista Revista Signos. Estudios de Lingüística | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 50, Núm. 94 (2017): Agosto | en-US |
dc.source | Revista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 50, Núm. 94 (2017): Agosto | es-ES |
dc.source | 0718-0934 | |
dc.source | 0718-0934 | |
dc.subject | Systemic-functional linguistics; relational processes; views of history; teaching and learning; textbooks | en-US |
dc.subject | Lingüística sistémica-funcional; procesos relacionales; visión de la historia; enseñanza y aprendizaje; textos escolares | es-ES |
dc.title | The representation of revolution in the school textbook: Being and becoming in history | en-US |
dc.title | La representación de la revolución en el texto escolar: ‘Ser’ y ‘llegar a ser’ en la historia | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |