Show simple item record

La representación de la revolución en el texto escolar: ‘Ser’ y ‘llegar a ser’ en la historia

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorÁvila, Diana
dc.creatorBarletta, Norma
dc.creatorChamorro, Diana
dc.date2017-09-06
dc.date.accessioned2019-04-12T17:47:42Z
dc.date.available2019-04-12T17:47:42Z
dc.identifierhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/28225
dc.descriptionThis paper analyzes how the grammar of school textbooks, more specifically the choice of the verbs ‘be’ and ‘have’ – known as relational processes in the systemic-functional framework – may make it more difficult for learners to understand historical events and presents a biased view of these events. We present an analysis of relational processes and their use based on a chapter on the Industrial Revolution from an eighth-grade Social Science textbook and discuss their implications for the teaching and learning of history. The analysis shows that the recurrent use of relational processes promotes a view of history in which most things simply ‘are’ or ‘become’ without human intervention. Pedagogical practices which disregard this feature of textbooks play a part in maintaining inequalities between students with respect to dealing with the non- everyday discourses which provide access to scientific knowledge and the contexts in which it is used. en-US
dc.descriptionEste artículo analiza cómo la gramática del texto escolar y, más específicamente, la escogencia de verbos de tipo ‘ser’ y ‘tener’, denominados procesos relacionales desde una perspectiva sistémico-funcional, puede dificultar la comprensión de los eventos históricos y presentar una visión sesgada de los mismos. Se presenta el análisis de los procesos relacionales y su utilización en el capítulo sobre la Revolución Industrial de un texto de Ciencias Sociales de octavo grado y se discuten las implicaciones para la enseñanza y el aprendizaje. El análisis indica que la escogencia recurrente de los procesos relacionales favorecería una visión de la historia en la cual la mayoría de los fenómenos ‘son’, ‘están’ o ‘se vuelven’ sin la intervención de actores humanos. Una práctica docente despreocupada de esta característica de los libros de texto contribuiría a mantener las desigualdades de los estudiantes en cuanto al manejo del discurso no cotidiano que da acceso al conocimiento científico y los contextos de su uso. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaísoes-ES
dc.relationhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110/1
dc.relationhttp://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/110/8
dc.rightsCopyright (c) 2017 Revista Revista Signos. Estudios de Lingüísticaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 50, Núm. 94 (2017): Agostoen-US
dc.sourceRevista Signos. Estudios de Lingüística; Vol. 50, Núm. 94 (2017): Agostoes-ES
dc.source0718-0934
dc.source0718-0934
dc.subjectSystemic-functional linguistics; relational processes; views of history; teaching and learning; textbooksen-US
dc.subjectLingüística sistémica-funcional; procesos relacionales; visión de la historia; enseñanza y aprendizaje; textos escolareses-ES
dc.titleThe representation of revolution in the school textbook: Being and becoming in historyen-US
dc.titleLa representación de la revolución en el texto escolar: ‘Ser’ y ‘llegar a ser’ en la historiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record