Processing causality and counter-causality: Interactions between syntactic structure and world knowledge during the comprehension of semantic relations
Procesamiento de causalidad y contracausalidad: Interacciones entre estructura sintáctica y conocimiento del mundo en la comprensión de relaciones semánticas
Author
Zunino, Gabriela
Abstract
This paper is part of a comprehensive study on the psycholinguistic processing of causality and counter-causality in discourse. The particular aim is to analyze the articulation between the semantic and syntactic information during this process. That is, how the syntactic complexity is related to the processing complexity when readers have to understand pieces of discourse that express particular semantic relationships: causal and counter-causal. One of the main objectives will be to study how the performance pattern changes when the possibility / impossibility to involve world knowledge conditions the process. We present a psycholinguistic experiment, which aims at analyzing the comprehension of causal and counter-causal relations, expressed by sentences with different syntactic structure –coordinates and subordinates– and in two conditions regarding the type of information: every-day items –the speaker may involve their world knowledge– and technical items –this intervention of previous world knowledge is not possible–. Results show that this factor determines the processing pattern and significantly modifies the articulation between syntactic complexity and processing complexity: only in the absence of prior knowledge, syntactic complexity is reflected directly in processing complexity. Este trabajo se enmarca en un estudio amplio sobre el procesamiento psicolingüístico de causalidad y contracausalidad en el discurso. Su propósito particular es analizar la articulación que se produce durante este proceso entre la información semántica y la sintáctica. Esto es, cómo se relaciona la complejidad sintáctica con la complejidad de procesamiento al momento de comprender piezas lingüísticas que expresan relaciones semánticas particulares: causales y contracausales. Uno de los ejes principales a estudiar será de qué modo se modifica el patrón de rendimiento cuando la posibilidad/imposibilidad de involucrar condiciona el proceso. Se presentan aquí un experimento psicolingüístico que analiza la comprensión de relaciones causales y contracausales expresadas en oraciones con distinta estructura sintáctica –coordinadas y subordinadas– y en dos condiciones respecto del tipo de información: cotidiana – el hablante puede involucrar su conocimiento sobre el mundo– y técnica –esta intervención del conocimiento previo no es posible–. Los resultados muestran que esta última variable condiciona el patrón de procesamiento y modifica significativamente la articulación entre complejidad sintáctica y complejidad de procesamiento: solo en ausencia de conocimiento previo, la