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Complexity, accuracy and fluency in oral performance of learners with different proficiency levels of English as L2

Complejidad, precisión y fluidez en el desempeño oral de aprendices con distintos niveles de proficiencia en inglés como L2

Author
Alfaro Chat, Javiera

Gómez Álvarez, Lilian

Saez Carrillo, Katia

Full text
http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/139
Abstract
Oral performance in a second language (L2) can be measured in terms of complexity, accuracy and fluency, thus offering an overview of L2 learning. Focusing on the cognitive development of L2 learning, particularly from the point of view of Processing Theory and the Speech Production Model, limited attentional resources hinder simultaneous attention to the variables studied, namely: Performance components of complexity, accuracy and fluency in semi spontaneous oral monologues at different levels of English proficiency (A2, B2 and C1). Complexity was measured in terms of lexical range (as D score, best fit for lexical range) and grammatical complexity (as the average length of words in each clause, and number of clauses in each Analysis of Speech (AS) unit). Accuracy was measured as the proportion of AS units free from errors and percentage of error-free clauses. Fluency was measured by calculating the phonation-time ratio and the mean length of pauses. Regarding trends in L2 language development, results showed increase in all variables across all levels of proficiency. Besides, the variables studied are interconnected within each group sampled. Correlation analysis showed significant correlations between subcomponents within each construct, which suggests that any specific variable of each construct could represent the general state of the components of oral performance.
 
El desempeño oral en una segunda lengua (L2) se puede medir en términos de su complejidad, precisión y fluidez, otorgando una panorámica del aprendizaje de la L2. Según la perspectiva cognitiva, la teoría del procesamiento y el modelo de producción del habla, poseemos recursos atencionales limitados que dificultan la atención simultánea a las variables en estudio, a saber: Los constructos de complejidad, precisión y fluidez, y su relación con el desempeño oral en inglés como L2 en monólogos semiespontáneos en distintos niveles de proficiencia (A2, B2 y C1). La complejidad se midió en tanto diversidad léxica (como puntaje D, parámetro válido y confiable para diversidad léxica) y complejidad gramatical (como promedio de extensión de palabras en cláusulas y número de cláusulas por unidad de Análisis del Habla (AH)). La precisión se midió como la proporción de unidades AH y cláusulas sin errores. Y la fluidez, como índice tiempo-fonación y promedio de duración de pausas. Todas las variables incrementaron a medida que se avanzaba en el nivel de competencia. Además, existe evidencia de interrelación de cada variable dentro de cada nivel. Las correlaciones significativas entre subcomponentes de un mismo constructo permiten sugerir una variable específica como representante del estado general de los distintos componentes del desempeño oral.
 
Metadata
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