Digital texts of identity: A valuable tool for the study of identity construction and language learning in EFL
Textos de identidad digitales: Una valiosa herramienta para el estudio de la construcción de la identidad y el aprendizaje lingüístico en ILE
Author
García Pastor, María Dolores
Abstract
The present study focuses on the analysis of identity in digital texts of identity produced by English as a foreign language (EFL) students. The general aim of this study is to promote the use of these texts as a strategy of the teaching for linguistic transfer and academic expertise approach (Cummins, 2001, 2005b, 2006) and the reinforcement of the family-school relationship (Coll & Falsafi, 2010). Identity texts enable students to build and evaluate their identities, so that they become aware of who they are as language learners, consolidating the different positions that shape their identities, establishing relationships with identities of competence they desire, and rejecting negative positions that silence them when communicating in the target language. This promotes the development of their cognitive and academic language proficiency skills (CALPS) and, in the case of digital texts of identity, their digital competence. For this study, a total of 51 digital texts of identity were collected and analyzed following a ‛positioning’ perspective (Davies & Harré, 1990) that was combined with thematic and dialogic/performative analysis (Block, 2010), and a descriptive quantitative approach. Results illustrate a balance in the presence of reflexive and interactive positioning in the texts, with the former emerging through different subject positions that were occasionally opposed, and were enacted through descriptive and justifying acts, and the latter adopting the form of direct and indirect interactions with the viewer. El presente trabajo se centra en el análisis de la identidad en textos de identidad digitales producidos por estudiantes de inglés como lengua extranjera (ILE). Este estudio tiene como objetivo general promover el uso de estos textos como estrategia del enfoque de enseñanza para la transferencia lingüística y el éxito académico (Cummins, 2001, 2005b, 2006) y el refuerzo de la relación familia-escuela (Coll & Falsafi, 2010). Los textos identitarios permiten a los estudiantes crear y evaluar sus identidades, de modo que el alumno toma conciencia de quién es como aprendiz de lenguas, afianzando las distintas posiciones que conforman su identidad, estableciendo relaciones con identidades de competencia que desea, y rechazando posiciones negativas que le silencian a la hora de comunicarse en la lengua meta. Ello promueve el desarrollo de sus habilidades cognitivas de competencia lingüística académica (CALPS), y en el caso de textos de identidad digitales, de su competencia digital. Para nuestro estudio, se recogieron un total de 51 textos de identidad digitales, los cuales han sido analizados desde una perspectiva ‛posicionante’ (Davies & Harré, 1990), combinada con un análisis temático y dialógico/performativo (Block, 2010), y un enfoque cuantitativo descriptivo. Los resultados muestran un equilibrio en la presencia de los posicionamientos reflexivo e interactivo en los textos, con el primero emergiendo a través de distintas posiciones de sujeto en ocasiones opuestas, que se constituían en actos descriptivos y justificativos, y el segundo adoptando la forma de interacciones directas e indirectas con el espectador.