• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Revista Signos: Estudios de Lingüística
  • View Item

Teaching to write an academic research paper through collaborative revision: The students’ perceptions

Enseñar a escribir un artículo de investigación mediante la revisión colaborativa: Percepciones de los estudiantes

Author
Corcelles, Mariona

Cano, Maribel

Mayoral, Paula

Castelló, Montserrat

Full text
http://www.revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/132
Abstract
Writing an academic research paper (ARP) based on the undergraduate thesis (UT) can be very difficult without an educational intervention specifically designed for this purpose. In this study, we describe a proposal of teaching academic research writing based on collaborative peer review and analyze students’ perceptions of their writing process and the writing intervention itself. One survey was administered during and after the ARP writing to 48 students in the fourth grade of teaching education. Results showed that most of the students perceived writing an ARP as a tool to engage in their professional community and to develop their role as teacher-researcher, although it was also considered as a complex activity whose development led to feelings of satisfaction as well as anxiety. The lack of awareness about the ARP, the research process as well as time management were perceived as the main difficulties. From the students’ perceptions, the collaborative peer review and the assistance provided during the educational intervention contributed to overcome difficulties and promoted their learning of academic research writing
 
Escribir un artículo académico de investigación (AAI) en el contexto de la tesis final de grado (TFG), puede resultar muy difícil sin la ayuda de una intervención específicamente diseñada para este propósito. En este estudio describimos una propuesta de enseñanza de la escritura académico-científica basada en la revisión colaborativa y analizamos las percepciones de los estudiantes sobre su proceso de escritura y sobre la intervención realizada. Se administró una encuesta durante y después de la escritura del artículo de investigación a 48 estudiantes de 4º grado de educación de una universidad española. Los resultados muestran que la mayoría de los estudiantes percibieron la escritura de un artículo de investigación como una herramienta para participar en su comunidad profesional y desarrollar su rol docente– investigador, aunque también revelaron que se trataba de una actividad compleja cuyo desarrollo generó sentimientos tanto de satisfacción como de ansiedad. El desconocimiento del género AAI, del proceso de investigación, y la gestión del tiempo fueron percibidos como las principales dificultades. Desde la perspectiva de los estudiantes, la revisión colaborativa y las ayudas proporcionadas durante la intervención educativa contribuyeron a superar estas dificultades y al aprendizaje de la escritura académico-científica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB