• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Complementary/alternative medicine in adolescents with attention deficit hyperactivity disorder and mood disorders

Medicinas complementarias/alternativas en adolescentes con trastorno déficit atencional/hiperactividad y trastornos del ánimo

Author
Pérez Carmona, María Pilar

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/247
Abstract
Introduction: The Complementary/Alternative Medicine (CAM) have been increasingly used by patients such as children and adolescents. The Ministry of Health in Chile (MINSAL) has recognized and regulated some CAM, although there is still unknown their effectiveness and safety of these.Objective: Review the available evidence regarding the use of CAM in adolescents with the attention deficit hyperactivity syndrome (ADHD) and mood disorders.Methodology: A review of the related literature about this topic on PubMed, focus on the last 10 years and using as a keywords Complementary/Alternative Medicine/Therapies, Attention deficit disorder with hyperactivity, Mood disorders, and Children/Adolescents. The revision was also complemented with other sources of information.Results: Globally there has been a progressive increase in publications in relation to the CAM. However, not all studies follow a good methodology and the majority of the studies in adolescents show inconclusive results. The ADHD studies have shown benefits when using omega 3 fatty acids. Regarding other CAM and ADHD, the evidence does not show any favorable results beyond placebo. Though some of these studies have methodological mistakes or lack of enough studies, making it impossible to have conclusive. In mood disorders, there are several promising therapies, such as: physical exercise, light therapy, St. John’s Wort and some kinds of meditation like Mindfulness. In Chile, there are still no studies in this age group, which makes important the development of a line of research in this area.
 
Introducción: Las Medicinas Complementarias/alternativas (MCA) cada día son más utilizadas por los pacientes, incluidos niños y adolescentes. En Chile el Ministerio de Salud (Minsal), ha ido reconociendo y regulando alguna de ellas, aunque todavía existe gran desconocimiento sobre su efectividad y seguridad.Objetivo: Revisar la evidencia disponible en relación a las MCA en adolescentes con Trastorno déficit atencional/hiperactividad (TDAH) y trastornos del ánimo.Metodología: Se realizó una búsqueda bibliográfica en PubMed de artículos de revisión del tema, publicados los últimos 10 años, con las palabras claves “Complementary/Alternative Medicine/Therapies”; “Attention deficit disorder with hyperactivity” y “Mood disorders” combinadas con “Children/Adolescents”. Se complementó con otras fuentes de información consideradas relevantes.Resultados: Mundialmente ha habido un aumento progresivo de publicaciones en relación a MCA. No obstante, no todos los estudios son de buena calidad metodológica, y la mayoría de los estudios en población infanto-juvenil señalan resultados inconclusos. En TDAH se han demostrado beneficios con ácidos grasos omega 3. En relación a otras MCA y TDAH, no se han demostrado efectos favorables superior al placebo. Varios estudios presentan fallas metodológicas y hacen faltan más estudios, lo cual imposibilita tener conclusiones al respecto. En trastornos del ánimo, hay varias terapias promisorias, como es el ejercicio físico, la terapia de luz, la hierba de San Juan y algunos tipo de meditación como el Mindfulness. En Chile, todavía no hay estudios en este grupo etario, siendo importante poder desarrollar líneas de investigación en esta área en virtud de la situación actual del país.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Gaming como Método de Intervención en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad 

    Casado García, Jorge; Villa Andrada, José María. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Diciembre; 189 - 200
  • Gaming as a Method of Intervention in Attention Deficit Hyperactivity Disorder 

    Casado García, Jorge; Villa Andrada, José María. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Diciembre; 189 - 200
  • Validación de la escala de auto-detección del trastorno por déficit de atención hiperactividad-adulto (EATDAH-A) en población adulta de puerto rico con trastorno de déficit de atención con hiperactividad. 

    Morales, Elizabeth; Martínez Taboas, Alfonso; Sayers Montalvo, Sean. Salud & Sociedad; Vol. 2 Núm. 1 (2011); 32-42
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB