Show simple item record

Estudio comparativo de funciones neuropsicológicas a los 8 años de niños prematuros y nacidos de término

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorAviles, Clara
dc.creatorMadariaga, Patricia
dc.creatorReinbach Hoffman, Katya
dc.date2018-09-05
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/461
dc.descriptionIntroduction: Monitoring of extremely preterm infants of school age reveals poor development of neuropsychological functions, compared to their full term peers.Objective: To compare the neuropsychological functions of schoolchildren with history of extreme prematurity and full term children of the same age.Patients and Method: Non-experimental, cross-sectional research. Forty-three preterm children who born weighting less than 1,500 g and/or less than 32 weeks of gestational age and a control group made up of forty full-term children, classmates of the sample group were included. Both groups had no diagnosis of neurological, sensory or cognitive disability. Parents signed informed consent forms and data were collected through the Child Neuropsychological Assessment-ENI2, which considers 14 items: construction skills, memory, Perceptual skills, language, metalinguistic skills, reading, writing, arithmetic, skills spatial, attention, conceptual skills, fluency, cognitive flexibility and planning. Data obtained were analyzed with Kruskal-Wallis test, establishing significance level at p < 05.Results: Research findings partially agree with problems reported in the literature. In general, a lower standard score was observed at lower gestational age. There were significant differences in subtests of graphical skills, auditory perception, auditory attention, and cognitive flexibility.Conclusions: Children with history of extreme prematurity who participated in this research showed a variety of deficits in neuropsychological functions, although their performance, as well as that of the control group, is disharmonic, with high scores in some items and low ones in others.en-US
dc.descriptionIntroducción: El seguimiento de niños nacidos prematuros extremos de edad escolar revela menor desarrollo de funciones neuropsicológicas, en comparación con sus pares nacidos de término.Objetivo: Comparar las funciones neuropsicológicas de escolares con antecedente de prematuridad y niños de término alrededor de los 8 años de edad.Pacientes y Método: Investigación no experimental, cuantitativa, de diseño correlacional. Se incluyeron 43 niños nacidos con menos de 1500 grs. de peso y/o menos 32 semanas de gestación, y un grupo control constituído por 40 niños de término, compañeros de curso del grupo muestra. Ambos grupos sin diagnóstico de discapacidad neurológica, sensorial ni cognitiva. Los padres firmaron documento de consentimiento informado y se recopilaron datos por medio de la Evaluación Neuropsicológica Infantil-ENI 2, que evalúa las características neuropsicológicas de niños y jóvenes entre 5 y 16 años a través de 14 procesos neuropsicológicos: habilidades construccionales, memoria, habilidades perceptuales, lenguaje, habilidades metalingüísticas, lectura, escritura, aritmética, habilidades espaciales, atención, habilidades conceptuales, fluidez, flexibilidad cognoscitiva y planeación. Datos obtenidos se analizaron con prueba Kruskal Wallis, estableciéndose nivel de significación en p < 0,05.Resultados: Los hallazgos de la investigación coinciden parcialmente con problemas globales referidos por la literatura. En general se observa menor puntaje estándar a menor edad gestacional. Se encontraron diferencias significativas en sub pruebas de habilidades gráficas, percepción auditiva, atención auditiva y flexibilidad cognoscitiva.Conclusiones: Los niños con antecedente de prematuridad extrema que participaron en la investigación evidencian una variedad de déficits en funciones neuropsicológicas, aunque su rendimiento, al igual que el del grupo control, es disarmónico, con puntajes altos en algunos ítems y bajos en otros.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/461/790
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/461/948
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/1271
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/1283
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/1284
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/1285
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/1288
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/2019
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/2020
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/461/2021
dc.rightsCopyright (c) 2018 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 89, Núm. 4 (2018): Julio - Agosto; 471-476en-US
dc.sourceAndes Pediatrica; Vol. 89, Núm. 4 (2018): Julio - Agosto; 471-476es-ES
dc.source2452-6053
dc.source2452-6053
dc.subjecten-US
dc.subjectExtreme Prematurity; Neuropsychological Functions; Schoolchildren; Preterm Infants; Neonatology; Neurology; Preterm Infants; Cognitive Functionen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectPrematuridad Extrema; Funciones Neuropsicológicas; Escolares; Prematurez; Neonatología; Neurología; Prematuros; Función Cognitivaes-ES
dc.titleComparative study of neupsychological functions in preterm and term childrens at eight years olden-US
dc.titleEstudio comparativo de funciones neuropsicológicas a los 8 años de niños prematuros y nacidos de términoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record