Predictive value of Ages & Stages Questionnaires for cognitive performance at early years of schooling
Validez del Ages & Stages questionnaires para predecir el desempeño cognitivo en los primeros años de educación escolar
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | Concurso Proyectos Internos Universidad del Desarrollo ID20131009161129950210 | es-ES |
dc.contributor | Concurso Proyectos Sochipe 2012 | es-ES |
dc.creator | Schonhaut B., Luisa | |
dc.creator | Pérez R., Marcela | |
dc.creator | Castilla F., Ana Maria | |
dc.creator | Castro M., Sonia | |
dc.creator | Salinas A., Patricia | |
dc.creator | Armijo R., Iván | |
dc.date | 2017-05-31 | |
dc.identifier | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/226 | |
dc.description | Introduction: The Ages and Stages questionnaires (ASQ) has been recently validated in our country for developmental screening. The objective of this study is evaluate the validity of ASQ to predict low cognitive performance in the early years of schooling.Patients and Method: Diagnostic test studies conducted on a sample of children of medium-high socioeconomic level were evaluated using ASQ at least once at 8, 18 and/or 30 months old, and later, between 6 and 9 years old, reevaluated using the Wechsler Intelligence Scale for Children-third edition (WISC-III). Each ASQ evaluation was recorded independently. WISC-III was standardized, considering underperformance when the total score were under -1 standard deviation.Results: 123 children, corresponding to 174 ASQ assessments (42 of them were 8 months old, 55 were 18 months and 77 were 30 months of age) were included. An area under the ROC curve of 80.7% was obtained, showing higher values at 8 months (98.0%) compared to 18 and 30 months old (78.1 and 79.3%, respectively). Considering different ASQ scoring criteria, a low sensitivity (27.8 to 50.0%), but a high specificity (78.8 to 96.2%) were obtained; the positive predictive value ranged between 21 and 46%, while the negative value was 92.0-93.2%.Conclusion: ASQ has low sensitivity but excellent specificity to predict a low cognitive performance during the first years of schooling, being a good alternative to monitor psychomotor development in children who attend the private sector healthcare in our country. | en-US |
dc.description | Introducción: El Ages and Stages questionnaires (ASQ) fue validado en nuestro país para el tamizaje del desarrollo psicomotor. El objetivo es evaluar la validez del ASQ para predecir un menor rendimiento cognitivo en los primeros años de educación escolar.Pacientes y Método: Estudio de pruebas diagnósticas en una muestra de niños de nivel socioeconómico medio alto evaluados previamente con ASQ a los 8, 18 y/o 30 meses, y luego con la Escala de inteligencia para niños de Wechsler-tercera edición (WISC-III) entre los 6 y 9 años de edad. Cada evaluación con ASQ se contabilizó en forma independiente. La Escala de WISC-III fue estandarizada para la muestra, considerando rendimiento bajo cuando el puntaje total estaba bajo una desviación estándar de la media.Resultados: Se incluyeron 123 niños, correspondientes a 174 evaluaciones ASQ (42 de 8; 55 de 18; 77 de 30 meses de edad). El área bajo la curva ROC fue 80,7%, siendo superior a los 8 meses (98,0%) que a los 18 y 30 meses (78,1 y 79,3%, respectivamente). Considerando distintos criterios de corte con ASQ se obtuvo sensibilidad baja (27,8% a 50,0%), pero especificidad elevada (78,8% a 96,2%); el valor predictivo positivo varió entre 21,4% y 45,5%, mientras que el valor predictivo negativo fue 92,0-93,2%.Conclusión: El ASQ tiene baja sensibilidad pero excelente especificidad para predecir un menor rendimiento cognitivo durante los primeros años de educación escolar, siendo una buena alternativa para monitorizar el desarrollo psicomotor de niños que se atienden en el sector privado de salud de nuestro país. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Sociedad Chilena de Pediatría | es-ES |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/226/77 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/226/78 | |
dc.rights | Copyright (c) 2017 Revista Chilena de Pediatría | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Pediatría; Vol. 88, Núm. 1 (2017): Enero - Febrero; 28-34 | en-US |
dc.source | Andes Pediatrica; Vol. 88, Núm. 1 (2017): Enero - Febrero; 28-34 | es-ES |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Psychomotor Development; Screening; Ages and Stages Questionnaires; Learning; Cognitive Development; Research; Ambulatory Pediatrics; Surveys and Questionnaires; Validation Studies; Growth and Development | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | Desarrollo Psicomotor; Tamizaje; Ages and Stages Questionnaires; Aprendizaje; Desarrollo Cognitivo; Investigación; Pediatría Ambulatoria; Encuestas y Cuestionarios; Estudios de Validación; Crecimiento y Desarrollo | es-ES |
dc.title | Predictive value of Ages & Stages Questionnaires for cognitive performance at early years of schooling | en-US |
dc.title | Validez del Ages & Stages questionnaires para predecir el desempeño cognitivo en los primeros años de educación escolar | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
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Revista Chilena de Pediatría
[0-9]{4}