Show simple item record

El efecto de China en el comercio internacional de América Latina

dc.creatorMontenegro, Claudio E.
dc.creatorPereira, Mariana
dc.creatorSoloaga, Isidro
dc.date2016-03-31
dc.date.accessioned2019-04-02T13:58:57Z
dc.date.available2019-04-02T13:58:57Z
dc.identifierhttps://estudiosdeeconomia.uchile.cl/index.php/EDE/article/view/39439
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/2878
dc.descriptionUsing a gravity model, this article presents an analysis of aggregate trade flows aimed at identifying China’s impact on Latin America’s trade. The results obtained indicate that: i) China´s growth in the last years implied a growing supply of exports to this market from most countries in the World, including that of Latin American countries; ii) at the aggregate level, there was no indication that Chinese exports to third markets were crowding out LAC exports to those countries; and iii) a positive relationship between imports from China and exports to third markets was only found for the Southern Cone countries.en-US
dc.descriptionHaciendo uso de modelos gravitacionales, se analizan los flujos agregados de comercio con el fin de identificar los efectos de China sobre el comercio de América Latina. Entre las principales conclusiones se encuentran las siguientes: i) El crecimiento del mercado chino no fue desaprovechado por los países de América Latina; ii) A nivel agregado no se encontró que las importaciones que los socios comerciales latinoamericanos hacen de China hayan desplazado a las importaciones que éstos hacen de América Latina; iii) Sólo hay una asociación positiva entre importaciones de China y exportaciones a terceros mercados en el caso del Cono Sur.es-ES
dc.formattext/html
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Economía - Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.en-US
dc.relationhttps://estudiosdeeconomia.uchile.cl/index.php/EDE/article/view/39439/43341
dc.sourceEstudios de Economía; Vol 38 No 2 (2011): December; pp. 341-368en-US
dc.sourceEstudios de Economía; Vol 38 No 2 (2011): December; pp. 341-368es-ES
dc.source0718-5286
dc.source0304-2758
dc.titleChina’s effect on Latin America’s international tradeen-US
dc.titleEl efecto de China en el comercio internacional de América Latinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeClasificación JEL: F10, F12, F15en-US
dc.typeClasificación JEL: F10, F12, F15es-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record