Is this the end of Public Education in Chile?
¿El Fin de la Educación Pública en Chile?
Author
Paredes, Ricardo
Abstract
In the period 2000 - 2006, municipal or public schools reduced its enrollment
in 186,000 students (13%) in Chile. Meanwhile, privately subsidized schools,
receiving the same type of funding, increased their enrollment in 386,000
students (38%). In this paper we distinguish demand factors, associated with
parents’ decisions, and supply factors, those associated with owners’ decisions,
to explain the change in the education structure en Chile. We found evidence
that the asymmetry in the institutional constraints explain only part of the evolution. Other factors, associated with municipal decisions, which in turn are
explained by the asymmetric financing of different schools, explain the main
part of the change. Entre los años 2000 y 2006 las escuelas municipales (o públicas) en Chile
redujeron su matrícula en 186.000 alumnos (caída de 13%), mientras que las
escuelas privadas subvencionadas, receptoras del mismo financiamiento estatal,
la han aumentado en 386.000 (aumento de 38%). En este trabajo distinguimos
factores de demanda, asociados a las decisiones de los padres, y de oferta,
asociados a las decisiones de los sostenedores, que determinan el cambio de la
composición de la matrícula en Chile. Hallamos evidencia de que las restricciones
institucionales que afectan la demanda por tipos de educación sólo dan cuenta
parcial de la tendencia. Otros factores, asociados a las decisiones de los propios
municipios, explican la mayor parte de la caída de la educación municipal. Ello
es también en parte el resultado del desfinanciamiento natural a que conducen
las restricciones asimétricas sobre financiamiento y costos en Chile.