From Me to Us and from the Personal to the Political: Building Gender Awareness in Workshops for Women
Del Yo al Nosotras y de lo Personal a lo Político: La Construcción de la Conciencia de Género en Talleres para Mujeres
Author
López Castillo, Bárbara Catalina
Full text
http://portalrevistas.uct.cl/index.php/cuhso/article/view/110610.7770/cuhso-V26N2-art1106
Abstract
The study analyzes on a set of state-funded pedagogical activities aimed at women as vulnerable, promoting gender consciousness in addressing issues such as excercise of rights, political an social participation an other matters related to woman’s empowerment. There are «Talleres para Mujeres» («Workshops for Women»), administered by the Fundación para la Promoción y Desarrollo de la Mujer (Foundation for the Promotion and Development of Women, Prodemu), and specifically the «Taller de Desarrollo Personal» («Personal Development Workshop») of Pishuinco sector in the Commune of Valdivia, between April and June of 2015. Founded in ethnographic methodology, this research uses anthropology of gender, popular education and feminist pedagogy, and incorporates reflections ranging from feminism of the second wave to the post-colonial feminism to problematize the experience described, highlighting the potential of collective processes consciousness, while putting question the phenomenon of gender consciousness building itself. El estudio realiza un análisis sobre un conjunto de actividades pedagógicas con financiamiento estatal, orientadas a mujeres consideradas vulnerables, que promueven concienciación de género al abordar temáticas como ejercicio de derechos, participación política y social y otras materias vinculadas al empoderamiento femenino. Se trata de los Talleres para Mujeres, ejecutados por la Fundación para la Promoción y Desarrollo de la Mujer y específicamente, del Taller de Desarrollo Personal del sector Pishuinco, en la Comuna de Valdivia entre abril y junio de 2015. Fundada en una metodología etnográfica, esta pesquisa se sirve de la antropología del género, la educación popular y la pedagogía feminista, e incorpora reflexiones que abarcan desde el feminismo de la segunda ola hasta el feminismo post colonial para problematizar la experiencia que describe, destacando las potencialidades de los procesos colectivos de concienciación, y a la vez poniendo en tela de juicio al fenómeno mismo de la construcción de conciencia de género.