• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Economía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Economía
  • View Item

Over-estimating the effects of teacher attributes on school performance in the Chilean education system

Sobrestimación del impacto de atributos docentes en el desempeño escolar en el sistema educativo chileno

Author
Toledo Román, Gabriela

Valenzuela, Juan Pablo

Full text
https://estudiosdeeconomia.uchile.cl/index.php/EDE/article/view/37259
Abstract
This article investigates the biases involved in estimating the effects of teacher attributes on school’s performance. The study was performed for Chilean educational system, where student distribution is differentiated by schools and teachers are not randomly assigned to them. Findings showed that teacher attributes which favored learning appeared more frequently alongside higher socioeconomic status students. When correcting the bias, results showed that the effects of teacher attributes have been overestimated for the vast majority of characteristics. Nonetheless, attributes such as teaching experience, being a woman, having short-term specific professional training, and having a greater curriculum coverage continued to have positive impacts on the performance of 4th grade students.
 
Este artículo investiga el sesgo presente en las estimaciones del efecto de los atributos docentes en el desempeño escolar en el sistema educativo chileno, donde estudiantes y profesores no son aleatoriamente asignados a las escuelas. Los resultados señalan que los estratos socioeconómicos altos presentan con mayor frecuencia atributos docentes que promueven el aprendizaje. Cuando se corrige por este sesgo, los resultados mostraron una sobrestimación del impacto de la gran mayoría de atributos docentes. Sin embargo, atributos como la experiencia docente, ser mujer, con capacitación profesional específica y tener una mayor cobertura curricular, continúan siendo atributos que impactan positivamente en el desempeño escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB