Show simple item record

Juventud, ciudadanía y responsabilidad social

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorWilliamson Castro, Guillermo
dc.creatorTorres Huechucura, Tamara
dc.creatorVillenas Molina, Jorge
dc.date2019-03-27
dc.date.accessioned2019-04-15T13:12:30Z
dc.date.available2019-04-15T13:12:30Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1882
dc.identifier10.29344/07171714.31.1882
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/31223
dc.descriptionIn this paper, we use a critical approach in order to discuss the role of young people as social actors responsible for the development of their territories and the transformation of society, that is, from the local and national society in which they live, grow and develop. This approach is articulated with three main definition frameworks: education and critical pedagogy, citizen education according to Law 20,911 and human development according to the United Nations Development Program (UNDP.) Many of the great cultural transformations of the 20th and 21st Centuries have been driven by youth mobilizations with a condition of generational collective abused, dissatisfied, violated, creative, passionate, imprinting transforming energy for society or, at least, for Chilean education. Recognizing the great heterogeneity existing within this social segment forcing to speak of “youth,” there is a sector that assumes itself as an individual and/or collective social and/or political actor, as a responsible citizen through some specific expression of the construction and transformation of society. This text is focused on that group, as a reality and/or as a desire.en-US
dc.descriptionEn este trabajo empleamos el enfoque crítico para discutir el papel de los jóvenes como actores sociales responsables del desarrollo de sus territorios y de la transformación de la sociedad, es decir, desde la sociedad local y nacional en que viven, crecen y se desarrollan. Este enfoque lo articulamos con tres marcos de definiciones principales: la educación y pedagogía crítica, la formación ciudadana según la Ley 20.911 y el desarrollo humano según el Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Muchas de las grandes transformaciones culturales de los siglos XX y XXI han sido impulsadas por movilizaciones juveniles cuya condición de colectivo generacional abusado, disconforme, vulnerado, creativo, apasionado, les imprime una energía transformadora de la sociedad o, al menos, de la educación en Chile. Reconociendo la gran heterogeneidad existente al interior de este segmento social, que nos obliga a hablar de “juventudes”, hay un sector que se asume como actor social y/o político, individual y/o colectivo, como ciudadano responsable a través de alguna expresión específica de la construcción y transformación de la sociedad. Este es el grupo del que trata este texto, como realidad y/o como deseo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henríquezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1882/1733
dc.rightsCopyright (c) 2019 Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción sociales-ES
dc.sourceRevista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 31 (2018): Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social. Especial Juventudes; 145-178es-ES
dc.source0717-1714
dc.subjectyoung people; social change; education; critical pedagogyen-US
dc.subjectjóvenes; cambio social; educación; pedagogía críticaes-ES
dc.titleYouth, citizenship and social responsibilityen-US
dc.titleJuventud, ciudadanía y responsabilidad sociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record