Show simple item record

TOMA DE DECISIONES EN INSTITUCIONES DE EDUCACION SUPERIOR EN LA AMAZONIA: HACIA UNA SÍNTESIS DE RACIONALIDADES

dc.creatorPont Vidal, Josep
dc.creatorAndre, Carlos
dc.date2017-09-04
dc.date.accessioned2019-04-15T13:22:32Z
dc.date.available2019-04-15T13:22:32Z
dc.identifierhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/47261
dc.identifier10.5354/reggp.v0i27.47261
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/31588
dc.descriptionDecision making in Institutions of Higher Education (IHE) is constant, therefore fundamental and strategic for their operation and to meeting of future challenges. In the first part, we made an analysis of the mathematical approach of the theory of decision concerning its logics, rationalities, and processes based on the comparison of the limitations in two theoretical concepts: The so-called theory of over code of decision in the multi-relational perspective as criticism of the linearity of de Lucien Sfez (and the referential analysis based on the self- referential systems theory of Niklas Luhmann). In the second part, we expose the results from an observation done at an IHE in the city of Belém (Brazil). To conclude, we propose the idea of focusing decision in a reflexive autopoietic understanding which combines an ontological level with a multi-relational level.en-US
dc.descriptionLa toma de decisiones en las Instituciones de Educación Superior (IES) es constante y por lo tanto clave y estratégica para su funcionamiento y superación de retos futuros. En la primera parte realizamos un análisis del abordaje no matemático de la teoría de la decisión sobre sus lógicas, racionalidades y procesos a partir de la comparación de las limitaciones en dos conceptos teóricos: la denominada teoría del sobrecódigo de la decisión en la perspectiva multirrelacional como crítica a la linealidad de Lucien Sfez (y el análisis referencial fundamentado en la teoría de sistemas autorreferenciales de Niklas Luhmann). En la segunda parte exponemos los resultados de una observación llevada a cabo en IES de la ciudad de Belém (Brasil). Como conclusión proponemos la idea de enfocar la decisión en una comprensión autopoiética reflexiva, la cual combina un nivel ontológico y un nivel multirrelacional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Instituto de Asuntos Públicoses-ES
dc.relationhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/47261/49283
dc.sourceEstado, Gobierno y Gestión Pública; Núm. 27 (2016); pp. 149 - 171es-ES
dc.source0717-8980
dc.source0717-6759
dc.titleDECISION MAKING IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION IN THE AMAZON: TOWARDS A SYNTHESIS OF RATIONALITIESen-US
dc.titleTOMA DE DECISIONES EN INSTITUCIONES DE EDUCACION SUPERIOR EN LA AMAZONIA: HACIA UNA SÍNTESIS DE RACIONALIDADESes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record