DOCUMENTARY MANAGEMENT, GOVERNMENTAL ARCHIVES AND TRANSPARENCY IN MEXICO
GESTIÓN DOCUMENTAL, ARCHIVOS GUBERNAMENTALES Y TRANSPARENCIA EN MÉXICO
Author
Ríos Cázares, Dra. Alejandra
Abstract
How do government institutions organize the information they produce on a daily basis? This paper presents evidence about public records management in Mexico. The data employed comes from interviews to personnel in charge of governmental archives from the federal, state and municipal levels; and also from the executive, legislative and judicial branches of government. The
analysis shows that government institutions bareley use technical criteria for the management of governmental archives. This situation may explain the poor quality of the information government institutions provide, as
well as the difficulties these institutions face to comply with transparency legislation. A poor management of governmental archives also impinges upon institutional accountability. The Mexican case is a call of attention
to other Latin American countries that have passed transparency laws, but have not attended the management of governmental archives. ¿Cómo organizan las instituciones la información que generan de manera cotidiana? Este texto presenta evidencia sobre la situación de la gestión documental en México. La información proviene de entrevistas a personal
encargado de los archivos gubernamentales en instituciones de los tres niveles (federal, estatal y municipal) y de los tres poderes de gobierno (ejecutivo,
legislativo y judicial). El análisis ilustra la debilidad de criterios técnicos, en el manejo de los archivos gubernamentales, lo que puede explicar los niveles
de calidad de la información proporcionadas por las organizaciones públicas a la ciudadanía o su habilidad para cumplir con las leyes de transparencia.
Se argumenta que una mala gestión de información, afecta la posibilidad de una efectiva rendición de cuentas. La evidencia del caso mexicano, es un llamado de atención para países de la región que han aprobado legislaciones
en transparencia, pero que han descuidado aspectos básicos como la gestión documental.