Show simple item record

Relaciones asociativas como instrumento de cambio en la gestión pública

dc.creatorValenzuela Mendoza, Rafael E.
dc.date2014-07-20
dc.date.accessioned2019-04-15T13:23:04Z
dc.date.available2019-04-15T13:23:04Z
dc.identifierhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/45038
dc.identifier10.5354/reggp.v0i24.45038
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/31694
dc.descriptionThe aim of this article is to propose a framework for analysis to introduce the reader to the debate on public, private and social associative relations (RaPPS), proposed by the author as an instrument of change in public management. Based on the tendency of governments to act in a network, the RaPPS allow governments to enhance the relational capacities of their public administrations, in the provision of their services or even in some of the phases of the public policy process. In the article, it is tried to give some clues that characterize an associative relation, of a traditional public-private association. In exploring three municipal cases of associative relations, two in Mexico and one in Chile, the reader is drawn to the attributes that were identified in the three types of associative relations between government, civil society and business, in order to contribute inputs to their own reflection. The application of techniques of observation, interviews and documentary review allowed gathering evidence about the complexity in the functioning of associative relations and the barriers of sustainability that they face. It proposes the existence of three types of RaPPS: a) deliberative, b) corporate and c) participatory.en-US
dc.descriptionEl objetivo del artículo es proponer un marco de análisis para introducir al lector al debate de las relaciones asociativas pública, privada y social (RaPPS), propuestas por el autor como instrumento de cambio en la gestión pública. Con base en la tendencia de los gobiernos para actuar en red, las RaPPS permiten a los gobiernos potenciar las capacidades relacionales de sus administraciones públicas, en la prestación de sus servicios o incluso en alguna de las fases del proceso de política pública. En el artículo, se pretende dar algunas pistas que caractericen una relación asociativa, de una tradicional asociación público- privado. Al explorar tres casos municipales de relaciones asociativas, dos en México y uno en Chile, se dibuja al lector los atributos que se identificaron en los tres tipos de relaciones asociativas entre gobierno, sociedad civil y empresa, para aportar insumos hacia su propia reflexión. La aplicación de técnicas de observación, entrevistas y revisión documental, permitió recabar evidencia acerca de la complejidad en el funcionamiento de relaciones asociativas y las barreras de sustentabilidad que enfrentan. Se propone la existencia de tres tipos de RaPPS: a) deliberativa, b) corporativa y c)participativa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Instituto de Asuntos Públicoses-ES
dc.relationhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/45038/47118
dc.sourceEstado, Gobierno y Gestión Pública; Núm. 24 (2014); pp. 71 - 95es-ES
dc.source0717-8980
dc.source0717-6759
dc.titleASSOCIATIVE RELATIONS AS AN INSTRUMENT OF CHANGE IN PUBLIC ADMINISTRATIONen-US
dc.titleRelaciones asociativas como instrumento de cambio en la gestión públicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record