Balance of legislatures in Chile. Presidentialism exaggerated or based on a cooperative political system?
Balance de poderes legislativos en Chile. ¿Presidencialismo exagerado o base de un sistema político cooperativo?
Author
Aninat, Cristóbal
Abstract
This article argues that the classification of presidential powers developed in the recent literature on Latin American legislatures does not allow to discriminate between legislative systems conducive to political cooperation and those in which the executive is able to modify the status quo unilaterally.The proposed framework of analysis responds to the paradox put forward by Siavelis (2002), in which Chile has moderate presidents notwithstanding having an exaggerated presidential system. The paper concludes that the constitutional powers of the Chilean president allow him to control the legislative agenda, but that he does not enjoy the authority to unilaterally change the status quo. Which, together with high supermajorities required for a considerable portion of the legislative space and the binomial electoral system, configure a cooperative legislative system. Este artículo sostiene que la clasificación de los poderes presidenciales utilizada en la creciente literatura sobre legislaturas latinoamericanas no permite discriminar entre sistemas legislativos conducentes a la cooperación política y sistemas legislativos en que el Ejecutivo puede modificar el status quo unilateralmente. El análisis propuesto responde a la paradoja planteada por Siavelis (2002), según la cual Chile tendría un presidencialismo exagerado con Presidentes moderados. Se concluye que el Presidente de Chile tiene los poderes constitucionales suficientes para controlar la agenda legislativa, pero no goza de facultades que le permitan modificar el status quo unilateralmente. Esto último, junto a la existencia de quórum especiales para un número significativo de materias de ley y al sistema electoral binominal, configuran un proceso legislativo conducente a la cooperación política.