• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

El enfoque comunicacional en la formación de terapeutas ocupacionales: aspectos teóricos y propuestas de aplicación

The communicational approach in the formation of occupational therapists: theoretical aspects and proposals of application

Author
Rueda C., Laura

Rueda C., Jorge

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/166
10.5354/0719-5346.2005.166
Abstract
Este ensayo presenta una aproximación integral, basada en el desarrollo de un enfoque comunicativo funcional, para los procesos formativos de los profesionales de la salud y la educación.  En primer lugar, se expone una visión sistemática y analítica  de la perspectiva comunicacional para ser aplicada como contexto a las situaciones formativas. En segundo lugar, se proyecta la utilización de este enfoque integral para situar la complejidad de saberes que deben sistematizarse en la formación de Terapeutas Ocupacionales. El enfoque integral-comunicacional es utilizado para identificar y superar las limitaciones de las estrategias de la política educacional convencional, así como, al mismo tiempo ofrece una aproximación alternativa a los principios de una praxis docente  más madura.
 
Based on the functional communicative model, a proposal to be applied on the teaching of health professionals is here presented. This approach favors the communicative process as a mediation principle of the human practice, and overcomes the limitations that the conventional educational lineaments, among other matters, have demonstrated to possess. First, and analytic view of the "communicative approach" is exposed, highlighting the important role it has had in the revision of certain cultural paradigms.  Second, the basic principles are projected so as to support and complement the complexity of the  knowledge that needs to be systematized in the training of occupational therapists.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB