Show simple item record

Estudio de las habilidades de integración visomotora en un niño con parálisis cerebral diparética antes y después del programa de intervención disciplinaria;
;

dc.creatorPaixâo, Ana Flávia
dc.creatorDutra Zafani, Mariana
dc.creatorAparecida Capellini, Simone
dc.creatorRamos Baleotti, Luciana
dc.date2017-06-30
dc.identifierhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/46386
dc.identifier10.5354/0719-5346.2017.46386
dc.descriptionChildren with cerebral palsy present changes in their structures and body functions that, in interaction with extrinsic factors, can influence the acquisition of spatial and perceptual-visual notions during childhood development. The aims of this study were to elaborate an intervention program for a child with cerebral palsy with delay in viso-motor integration skills and to analyze the impact of this program in the development of such abilities. A child at 5 years and 10 months of age, diagnosed with cerebral palsy of the diplégica type participated this study. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration (Beery-VMI) instrument and its two standardized supplementary tests, the visual perception test and the motor coordination test were used to collect data. From the results obtained in the initial evaluation, an intervention program was elaborated with duration of 12 session, composed of activities directed to stimulate the aforementioned acquisitions. The child was evaluated before and after intervention in order to detect the occurrence of changes in stimulated abilities. The data analysis was performed using the Beery-VMI test score according to its manual. The results indicate that there have been positive changes in the abilities of visual perception and motor coordination, which signals the contribution of the intervention program to the development of important abilities in children with cerebral palsy. The findings also pointed to the possibilities of strategies of evaluation and intervention of Occupational Therapy, in partnership with Speech Language Therapy, along with this population.en-US
dc.descriptionLos niños con parálisis cerebral tienen cambios en sus estructuras y funciones corporales que, en interacción con factores extrínsecos pueden influir en la adquisición de conceptos visuales espaciales y de percepción para el desarrollo infantil. Los objetivos de este estudio fueron desarrollar un programa de intervención para un niño con parálisis cerebral a finales de habilidades de integración visomotora y analizar el impacto de este programa en el desarrollo de estas habilidades. Asistió a un niño de 5 años y 10 meses de edad, con diagnóstico de parálisis cerebral tipo diparética. Para la recolección de datos se utilizó la herramienta de evaluación Beery- Buktenica Prueba del Desarrollo de la Integración Visual-Motor (Beery-VMI) y sus dos pruebas adicionales estandarizados, la prueba de percepción visual y la coordinación motora. A partir de los resultados obtenidos en la evaluación inicial se elaboró un programa de intervención con duración de 12 sesiones, que consiste en actividades dirigidas que estimulan las adquisiciones anteriores. El niño se evaluó previa y posterior la intervención con el fin de detectar la aparición de cambios en las habilidades estimulados. El análisis de datos se realizó mediante la puntuación de la prueba Beery-VMI acuerdo con su manual. Los resultados indicaron que hubo cambios positivos en las habilidades de percepción visual y la coordinación motora, que apuntaron a la contribución del programa de intervención para el desarrollo de habilidades importantes en niños con parálisis cerebral. Los hallazgos apuntaron también a las posibilidades de las estrategias de evaluación y la intervención de Terapia Ocupacional, en asociación con terapia del habla, con esta población.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicinaes-ES
dc.relationhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/46386/51128
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 17 Núm. 1 (2017): Junio; 133-140es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 17 Núm. 1 (2017): Junio; 133-140pt-BR
dc.sourceRevue Chilien d'ergothérapie; Vol. 17 Núm. 1 (2017): Junio; 133-140fr-CA
dc.source0719-5346
dc.source0717-6767
dc.titleStudy of viso-motor integration skills in a child with diplegic cerebral palsy before and after interdisciplinary intervention programen-US
dc.titleEstudio de las habilidades de integración visomotora en un niño con parálisis cerebral diparética antes y después del programa de intervención disciplinariaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record