Life trajectories of university graduates with hearing impairments: exploratory study of significant aspects to labor inclusion
Trayectoria de vida de profesionales universitarios con déficit auditivo: estudio exploratorio de aspectos significativos para la inclusión laboral
Author
Godoy, Romina
Mella, Javiera
Núñez, Natalia
Roselló, Mª Paz
Tapia, Leslie
Toro, Ximena
Sepúlveda, Rodrígo
Abstract
This study aims to know the meaningful aspects to the process of labor inclusion to two college graduates with several hypoacusis in the Metropolitan Region, through interviews focused on job performance to advance the understanding of strategies to improve employment opportunities for this population. It is an exploratory, retrospective and transversal study. It has designed a semistructured interview, previously requesting informed consent, for to collect the data. The interview covers their life trajectories focuses on job performance. They are identified as respects the following categories: nuclear family, family of origin, hearing loss, educational performance, work performance and their social support network. As a result of the former to emerge the importance of cultural and economic capital, personal strategies to access oral information, the source of the deficit, the degree of interaction required in their current jobs, among others. El presente estudio ha tenido como propósito conocer los aspectos significativos en el proceso de inclusión laboral de dos profesionales universitarios con hipoacusia severa de la Región Metropolitana, por medio de la realización de entrevistas focalizadas en el desempeño laboral, de manera de avanzar en el conocimiento de estrategias que permitan mejorar las oportunidades de empleo para esta población. Es un estudio de tipo exploratorio, retrospectivo y transversal. Para la recolección de datos se diseñó una entrevista semiestructurada, solicitando previamente el consentimiento informado. La entrevista abarca sus trayectorias de vida focalizándola en el desempeño laboral. Se identifican como aspectos significativos las siguientes categorías: familia nuclear, familia de origen, déficit auditivo, desempeño educativo, desempeño laboral y redes de apoyo. En base a éstas se observa la importancia del capital cultural y económico, las estrategias personales para acceder a la información oral, el origen del déficit, el grado de interacción requerido en sus puestos de trabajo actuales, entre otros aspectos.