• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

Assitive technology: propurse of occupational teraphy for increase occupational performance of user with cerebral palsy

Tecnología asistiva: Propuesta de terapia ocupacional para aumentar el desempeño ocupacional de un usuario con parálisis cerebral

Author
Hernández Lanas, Oscar

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/30213
10.5354/0719-5346.2013.30213
Abstract
This paper has been made in order to obtain the professional qualifcation of Occupational Therapist, an examination of prequalifcation required by Universidad de Chile. It aims to promote the use of assistive technology as a tool of intervention for the inclusion of people with disabilities, framing the competencies must have the professional in their use and encourage its use as a complement to the traditional approach of rehabilitation. It describes the process of assessment and intervention of a youth with cerebral palsy with severe motor and mild intellectual commitment, high dependency and limited opportunities to exercise their autonomy. The experience is held at an institution of child and adolescent physical rehabilitation of the metropolitan region, specifcally assistive technology unit during 2012. It covers mainly the evaluation process and access to the computer and setting up an initial system of augmentative communication. Conclude that interventions complement traditional rehabilitation approaches to promote independence, autonomy and occupational performance. Displays the scarce systematization of practices in Chile intends to promote its development as a specialty area within Occupational Therapy
 
El presente estudio de caso ha sido confeccionado para la obtención del título profesional de Terapeuta Ocupacional, en el marco del examen de pre-título exigido por la Universidad de Chile. Su objetivo es fomentar el uso de la tecnología asistiva como herramienta de intervención para la inclusión de personas con discapacidad, enmarcar las competencias que debe disponer el profesional en su utilización y fomentar su uso como complemento al enfoque tradicional de rehabilitación. Se expone el proceso de evaluación e intervención de un joven con diagnóstico de parálisis cerebral, con compromiso motor severo e intelectual leve, alto nivel de dependencia y escasas oportunidades de ejercer su autonomía. La experiencia es llevada a cabo en una institución de rehabilitación física infanto-juvenil de la Región Metropolitana, específicamente en una unidad de tecnología asistiva durante el año 2012. Engloba principalmente el proceso de evaluación y acceso al ordenador e instauración de un sistema inicial de comunicación aumentativa. Se concluye que la intervención realizada complementa los enfoques tradicionales de rehabilitación para fomentar la independencia, autonomía y desempeño ocupacional. Se visualiza la escasa sistematización de prácticas en Chile y se propone fomentar su desarrollo como un área de especialidad dentro de la Terapia Ocupacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB