Show simple item record

La retórica de la ciencia. Descripciones y reflexión crítica respecto a la conformación del conocimiento. Aportes para la Terapia Ocupacional

dc.creatorMorrison, Rodolfo
dc.date2011-10-25
dc.date.accessioned2019-04-15T13:46:25Z
dc.date.available2019-04-15T13:46:25Z
dc.identifierhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/17085
dc.identifier10.5354/0719-5346.2011.17085
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/32622
dc.descriptionPhilosophy of Human Occupation is a recent perspective of critical analysis and philosophical reflection on building knowledge of Occupational Science and clinical practice and research in Occupational Therapy. With the purpose of working within an interpretation framework about specific actions within these disciplines, tools deriving from Philosophy of Science have been used in order to strengthen this reflection. One of these tools, the Rhetoric of Science, is often used to determine how various rhetorical forms work from a central role. This role establishes knowledge building in sciences in general as well as in Occupational Therapy and Occupational Science in particular. Furthermore, a specific science-related rhetorical style has been developed. This style, named as the official rhetoric of science, also appears in our fields of knowledge, which has corresponded to a constant and -partially- valid tradition from the logical positivism until the present. The content and form of the rhetorical elements, used in the current paradigmatic time of the profession, have been analyzed through a variety of examples. Therefore, critical reflection on knowledge building is promoted and a more democratic, diverse and culturally and epistemologically constituted scientific activity is fostered with regard to Occupational Therapy and Occupational Science.en-US
dc.descriptionLa Filosofía de la Ocupación Humana es una reciente perspectiva de análisis crítico y de reflexión filosófica respecto a la conformación de conocimiento de las Ciencias de la Ocupación y sobre la práctica clínica e investigaciones de la Terapia Ocupacional. Al operar como un marco de interpretación sobre las acciones específicas dentro de estas disciplinas, empleamos herramientas provenientes desde la Filosofía de la Ciencia para fortalecer esta reflexión.   Una de estas herramientas es la Retórica de la Ciencia, por medio de la cual, podemos identificar cómo diferentes formas retóricas funcionan desde un rol central y constituyente en la conformación del conocimiento, en la ciencia en general, y en la Terapia Ocupacional y Ciencias de la Ocupación de manera particular.   Revelaremos un estilo retórico particular y propio de la ciencia, denominado: retórica oficial de la ciencia, el cual también esta presente en nuestras disciplinas, lo cual, corresponde a una tradición continua y (parcialmente) vigente desde el positivismo lógico hasta nuestros días. Por medio de diferentes ejemplos, analizaremos el contenido y forma de elementos retóricos empleados en el actual momento paradigmático de la profesión, lo que contribuya a fortalecer la reflexión crítica sobre la conformación del conocimiento en la Terapia Ocupacional y las Ciencias de la Ocupación, y a promover una actividad científica, más democrática, pluralista y constituida desde la diversidad cultural y epistémica.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Medicinaes-ES
dc.relationhttps://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/17085/17822
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 11 Núm. 1 (2011): 1 semestre; Pág. 89 - 101es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 11 Núm. 1 (2011): 1 semestre; Pág. 89 - 101pt-BR
dc.sourceRevue Chilien d'ergothérapie; Vol. 11 Núm. 1 (2011): 1 semestre; Pág. 89 - 101fr-CA
dc.source0719-5346
dc.source0717-6767
dc.titleRhetoric of science. Descriptions and critical reflection about creation of knowledge. Contributions to Occupational Therapyen-US
dc.titleLa retórica de la ciencia. Descripciones y reflexión crítica respecto a la conformación del conocimiento. Aportes para la Terapia Ocupacionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record