Research contributions in occupational therapy training: what think the occupational therapy students?
Contribuciones de la investigación científica a la formación profesional: ¿qué piensan los estudiantes de terapia ocupacional?
Author
Cezar Cruz, Daniel Marinho
Iara Pfeifer, Luzia
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/7210.5354/0719-5346.2007.72
Abstract
This research objective was to relate and analyze through questionnaire the visions and perspectives of students of occupational therapy about the importance of scientific research for occupational therapist formation. Participated 261 students of 20 schools of occupational therapy. Against quantitative and qualitative analyze of data, it was verified that the results showed the visions of research mainly as strategy on knowledge production 46% (121), increase of practice actuation 23% (60), more recognized by science 25% (65) and population too with 21% (55). In relation about suggestions and perspectives, pertinent conceptions were identified as amplification of institutional incentives 17%(44) and more studentship to develop research 31% (81), necessity of student participation in teacher's research 25% (65) and more professional divulgation 28% (73). The data illustrated the research as an educative and scientific principle. The results illustrated significant visions and perspectives to contribute on development of scientific production and concomitant the professional formation. Esta investigación tuvo como objetivo relatar y analizar, mediante cuestionarios, las visiones y perspectivas de los estudiantes de terapia ocupacional sobre la importancia de la investigación científica en la formación del terapeuta ocupacional, en los cursos de graduación brasileños. Participaron 261 estudiantes de veinte escuelas de terapia ocupacional. Mediante el análisis cuantitativo y cualitativo de los datos recogidos, se verificó que los resultados mostraron las principales visiones sobre la investigación, representando respectivamente para los entrevistados: una estrategia para la producción de conocimiento, 46% (121); un mayor reconocimiento en el medio científico, 25% (65); una ampliación de las áreas de actuación, 23% (60); y un mayor reconocimiento por parte de la población, 21% (55). En relación a las sugerencias y perspectivas, se identificaron sugerencias pertinentes, tales como el aumento de organismos que financien la realización de investigaciones, con 31% (81); una mayor divulgación de la profesión, con 28% (73); la necesidad de la inserción del estudiante en la investigación con docentes, con 25% (65); y el aumento de los incentivos institucionales, con 17% (44). Los datos reflejaron que la investigación es considerada como un principio científico y educativo. Los resultados obtenidos revelaron visiones y perspectivas significativas para mejorar la producción científica y, consecuentemente, la formación del profesional.