• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

¿Hay tiempo libre en la educación del tiempo libre? Etnografía a la "educación del tiempo libre" en Barcelona

Is the really free time during free time education? Ethnography to free time education in Barcelona

Author
Gutiérrez Monclus, Pamela

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/165
10.5354/0719-5346.2005.165
Abstract
La presente investigación pone atención a la normalización y disciplina presentes en la "educación en el tiempo libre"(i)en Barcelona, siendo esta un área de la educación no formal de una arraigada tradición. La educación del tiempo libre, ha sido un espacio definido desde la promoción de la autonomía y la autogestión de quienes participan en ella, por lo tanto, nos parece relevante reflexionar acerca de los discursos y prácticas de control, que se dan entre sus integrantes y en particular, con las (ii)adolescentes. Es así como se ha realizado una etnografía en dos centros de educación del tiempo libre (Casal y Refuerzo Escolar), para reflexionar respecto de las formas de gobernabilidad en la educación del tiempo libre en torno a cuatro ejes: 1.- las prácticas disciplinarias,2.- categorías que guían la intervención,3.- qué tipo de sujeto se busca construir,4.- y los posicionamientos como investigadora en el proceso de investigación. Las conclusiones buscan responder si ¿hay tiempo libre en la educación del tiempo libre? y hacia que tipo de sujeto se busca "formar" en la educación del tiempo con las adolescentes.
 
The present investigation puts attention to the normalization and discipline you present in "education in the free time" in Barcelona. This is an important area of the not formal education of a deep-rooted tradition. The free time education, it has been a space defined from the promotion of the autonomy and whose automanagement take part in this, therefore, seems to be relevant to think to us brings over of the speeches and practices of control, which are given between members and especially, with the teenagers. It is as well, as an ethnography has been realized in two centers of education of the free time ("Casal" and School Reinforcement), to think over respect of the forms of gobernmentality in the education of the free time around four axes: 1.  Actual practices2.  Categories that guide intervention3.  Periods of time and topics under consideration4.  Considerations by the researcher in the process of investigation The conclusions wish to focus on the question, Is there really free time during free time education?. And how is subject matter found and classified during the use of free time education with the teenagers?.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB