Las ocupaciones de los hijos de padres con discapacidad
Author
Cabello Ibarra, Pía Alfonsina
Henny Koller, Enrique
Hidalgo Ruedi, María Carolina
Vásquez Espinoza, Luis
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/8210.5354/0719-5346.2008.82
Abstract
Se analizan las ocupaciones de los hijos e hijas que tienen un padre o madre con algún tipo de discapacidad y se establecen relaciones entre las ocupaciones de los hijos y la condición de su padre. El estudio se justifica por la ausencia de mayor información en la literatura de Terapia Ocupacional sobre este tema. Se utiliza un enfoque cualitativo de carácter Exploratorio, con una tendencia Explicativa. La metodología utilizada incorporó la realización de entrevistas a ocho participantes. Los contenidos de dichas entrevistas fueron transcritos y posteriormente analizados por los investigadores, quienes construyeron categorías para interpretar los hallazgos. Estas categorías fueron principalmente basadas en un marco conceptual ocupacional. Los resultados apuntan a que variadas ocupaciones son influidas por el factor discapacidad y que la realización de ocupaciones en común con los padres influye en la forma en que imaginan su futuro ocupacional en los aspectos productivos y de la crianza; en la forma en que desarrollan sus relaciones interpersonales y en la visión que tienen respecto de la discapacidad en tanto concepto y problemática social. This paper analyses the occupations of children who have parents with disabilities and established relations between the occupations of their children and the condition of their parents. The study is justified in the absence of more detailed literature / information being available on the occupational therapy subject. The qualitative approach was characterized by an exploratory nature which provided guidance on the most effective way on how to approach the research. The methodology included, conducting interviews with eight children with parents with disabilities. The contents of these interviews were transcribed and then analyzed by the researchers who then constructed categories to interpret the findings. These categories were primarily based on a conceptual occupational framework. The results indicated that all occupations within the study were influenced by the disability factor of the parents and that this parental influencing factor also affected the way the children imagine their occupational future in the productive and parenting areas. The child(s) life perceptions are directly influenced by both the disability of the parents as well as the social interactions that a child with parents with disabilities would experience. This in turn determines how themselves develop their interpersonal relationship and the view of disability as a social construct.