Show simple item record

Touching the world: Lived space, vision and hapticity

dc.creatorPallasmaa, Juhani
dc.creatorGarcía Alvarado, Rodrigo
dc.date2009-12-14
dc.date.accessioned2019-04-15T14:28:16Z
dc.date.available2019-04-15T14:28:16Z
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/826
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/34318
dc.descriptionArchitecture has predominantly been taught, theorised, practised and critiqued as an art form of the eye. The hegemony of the vision has been strengthened by countless technical inventions that enable us to see inside matter as well as into deep space. However, in creative work, a powerful identification and projection takes place; the entire bodily and mental constitution becomes the site of the work. Touch is the sensory mode that integrates our experiences of the world and of ourselves. An architect or artist works in an embodied manner, a sense of success or failure are sensations of the body rather than products of cognitive knowledge. “Life-enhancing” art and architecture addresses all the senses simultaneously, and fuses our sense of self with the experience of the world. The tendentiously visual culture of our times, and its subsequent optical architecture, has led to a search for a haptical and multisensual architecture, an architecture of invitation.en-US
dc.descriptionLa arquitectura ha sido primordialmente enseñada, teorizada, practicada y criticada como un arte para el ojo. La hegemonía de la visión se ha fortalecido por innumerables invenciones técnicas que nos permiten ver dentro de la materia, como en las extensiones del espacio. Sin embargo en el trabajo creativo, se realiza una poderosa identificación y proyección; el cuerpo entero y la constitución mental se convierten en el lugar de trabajo. El tacto es el modo sensorial que integra nuestras experiencias del mundo y nosotros mismos. Un arquitecto o artista, trabaja de una manera corporal, su éxito o fracaso es sentido en el cuerpo, más que como acción cognitiva. La contribución vivencial del arte y la arquitectura involucra todos los sentidos simultáneamente, y funde nuestro sentido de identidad con la experiencia del mundo. La cultura tendenciosamente visual de nuestro tiempo, y su subsecuente arquitectura óptica, han hecho surgir una búsqueda de la arquitectura háptica y multisensorial, una arquitectura de la invitación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Bío-Bío, Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/826/783
dc.sourceArquitecturas del Sur; V.27, N.36 (Diciembre 2009): IDENTIDAD Y ARQUITECTURA; 80-93es-ES
dc.source0719-6466
dc.source0716-2677
dc.titleTocando el mundo: Espacio vivencial, visión y hapticidades-ES
dc.titleTouching the world: Lived space, vision and hapticityen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record