Show simple item record

Projeto passivo de salas de aula para conforto térmico, numa perspectiva de mudança climática;
Diseño pasivo de aulas escolares para el confort térmico, desde una perspectiva para el cambio climático

dc.creatorMuñoz, Carol Andrea
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/3211
dc.identifier10.22320/07196466.2018.36.054.06
dc.descriptionIn Chile, the vast majority of educational buildings possess neither heating nor cooling systems that regulate temperature and thermal comfort in classrooms. Therefore, indoor temperatures can increase or decrease considerably in specific periods during the school year, thus preventing students from carrying out their academic activities in a suitable environment. For this reason, the present investigation evaluated thermal behavior and took as the unit of analysis each of the five passive design classroom prototypes from the “Energy Efficiency Guide for Educational Establishments” (Guía de Eficiencia Energética para Establecimientos Educacionales). The study demonstrated the level of thermal comfort in the classrooms in the current climate context. Additionally, comparisons were made to evaluate the vulnerability of these spaces in the face of future climate change scenarios for the years 2020, 2050 and 2080. Lastly, the classrooms with the highest number of hours of thermal comfort were selected so that these can act as models for new educational projects.en-US
dc.descriptionEn Chile, la mayoría de los edificios educacionales, no poseen sistemas de calefacción ni de refrigeración que regulen las temperaturas y las condiciones de confort térmico de las aulas. Por tanto, las temperaturas interiores pueden aumentar o disminuir considerablemente en ciertos periodos, impidiendo que los estudiantes realicen sus tareas académicas en un ambiente adecuado. Es por esto que la investigación expuesta se orienta a evaluar el comportamiento térmico, tomando como unidad de análisis, cada uno de los 5 prototipos de aulas con diseño pasivo, de la “Guía de Eficiencia Energética para Establecimientos Educacionales”. El estudio logró evidenciar el nivel de confort térmico de las aulas en un contexto climático actual. Además, se establecieron comparaciones, evaluando la vulnerabilidad de estos espacios frente a futuros escenarios de cambio climático, correspondientes a los años 2020, 2050 y 2080. Finalmente, se seleccionaron las aulas con mayor cantidad de horas al año en condición de confort térmico, para que estas puedan actuar como referentes en nuevos proyectos educativos.  es-ES
dc.descriptionNo Chile, a maioria dos edifícios educacionais não possui sistemas de aquecimento e resfriamento que regulam as temperaturas e as condições de conforto térmico das salas de aula, eles são incertos. Portanto, as temperaturas internas podem aumentar ou diminuir consideravelmente em determinados períodos, impedindo os alunos de realizar suas tarefas acadêmicas em um ambiente apropriado.Por isso, a pesquisa consistiu em avaliar o comportamento térmico, tomando como unidade de análise, cada um dos 5 protótipos de salas de aula com desenho passivo, do "Guia de Eficiência Energética para Estabelecimentos Educacionais" .As análises conseguiram refletir o nível do conforto térmico das salas de aula em um contexto climático atual. Além disso, foram estabelecidas comparações, avaliando sua vulnerabilidade a cenários futuros de mudanças climáticas, correspondentes aos anos 2020, 2050 e 2080. Selecionando as salas de aula com os melhores resultados para que possam atuar como referências em novos projetos educacionais.pt-PT
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Bío-Bío, Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/3211/3504
dc.relation/*ref*/ARMIJO, Gabriela; WHITMAN, Christopher J. y CASALS, Roberto. Post-Occupancy Evaluation of State Schools in 5 Climatic Zones of Chile, Gazi University Journal of Science, 2011, vol. 24, n° 2, pp. 365-374.
dc.relation/*ref*/ASHRAE 55‐2017 (American Society of Heating, Refrigerating and Air‐Conditioning Engineers). ANSI/ASHRAE 55‐2017: Thermal Environmental Conditions for Human Occupancy, Atlanta,2017.
dc.relation/*ref*/BATIZ, Eduardo; GOEDERT, Jean; MORSCH, Junir Junior; KASMIRSKI, Pedro y VENSKE, Rafael. Avaliação do conforto térmico no aprendizado: estudo de caso sobre influência na atenção e memória, Produção, 2009, vol. 19, n° 3, pp. 477–488.
dc.relation/*ref*/CITEC UBB. Guía de eficiencia Energética para Establecimientos Educacionales. 1° ed. Santiago, 2012.
dc.relation/*ref*/DIRECCIÓN METEOROLÓGICA DE CHILE. Resumen climático Chile – 2016. Santiago, 2016.
dc.relation/*ref*/DIRECCIÓN METEOROLÓGICA DE CHILE. Reporte anual de la evolución del clima en Chile, 2017. Santiago, 2018.
dc.relation/*ref*/IPCC (Intergovernmental panel on climate change). Global Warming of 1.5 °C an IPCC special report on the impacts of global warming of 1.5 °C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. 2018.
dc.relation/*ref*/MOLINA, C. y VEAS, L. Evaluación del confort térmico en recintos de 10 edificios públicos de Chile en invierno, Revista de la Construcción, 2012, vol.12, n° 22, pp. 27-38.
dc.relation/*ref*/RUBIO-BELLIDO, Carlos y PÉREZ-FARGALLO, Alexis. Optimization of annual energy demand in office buildings under the influence of climate change in Chile. Energy [en línea], 2016, vol. 114, pp. 569-585. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2016.08.021
dc.relation/*ref*/TREBILCOCK, Maureen; SOTO, Jaime; FIGUEROA, Rodrigo y PIDERIT, Beatriz. Metodología para el diseño de edificios educacionales confortables y resilientes, Revista AUS, 2016, vol. 20, pp. 70-76.
dc.relation/*ref*/TREBILCOCK, Maureen; SOTO-MUÑOZ, Jaime; YAÑEZ, Miguel y FIGUEROA, Rodrigo. The right to comfort: A field study on adaptive thermal comfort in free-running primary schools in Chile, Building and Environment [en línea], 2017, vol. 114, pp. 455–469. DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2016.12.036
dc.relation/*ref*/UNEP (United Nations Environment Programme). Building Design and Construction: Forging Resource Efficiency and Sustainable Development, 2012.
dc.sourceArquitecturas del Sur; V.36, N.54 (Diciembre 2018): SUSTENTABILIDAD Y RESILIENCIA EN LA ARQUITECTURA LATINOAMERICANA DEL SIGLO XXI; 70-83es-ES
dc.source0719-6466
dc.source0716-2677
dc.titleThe passive design of school classrooms for thermal comfort from the perspective of climate changeen-US
dc.titleProjeto passivo de salas de aula para conforto térmico, numa perspectiva de mudança climáticapt-PT
dc.titleDiseño pasivo de aulas escolares para el confort térmico, desde una perspectiva para el cambio climáticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record