• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Arquitecturas del Sur
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Bío-Bío
  • Arquitecturas del Sur
  • View Item

Educational urbanism and disability: New participatory mechanisms for a more sustainable and inclusive city. The case of the Master Plan of the Historic Center of the Central District of Honduras

Urbanismo educativo y discapacidad: Nuevos mecanismos participativos para una ciudad más sostenible e integradora. El caso del Plan Maestro del Centro Histórico del D.C. de Honduras

Author
González Morales, Ángel Luis

Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/3301
10.22320/07196466.2018.36.054.07
Abstract
This article presents ideas and tools related to the field of inclusive and sustainable urban development, as part of the results of the applied research study entitled "The Master Plan of the Historic Center of the Central District of Honduras. Affection as a Source of New Strategies and Mechanisms of Social Innovation and Sustainable Urban Regeneration." The investigation was carried out by professors from the University of Seville together with the Spanish NGO ÍTACA Ambiente Elegido, and received financing from the Spanish Agency for International Development Cooperation. More specifically, a work methodology linked to people with disabilities is set forth. On the one hand, it begins with an educational process capable of improving both the city and its inhabitants at the same time, and on the other hand, uses the existing resources in urban environments tactically to achieve the real, effective and affective involvement of citizens. In this way, the project seeks not only to improve environmental quality and efficiency and increase responsibility in society, but also to enable the implementation of an urban model that fosters the inclusion of all citizens.
 
Como parte de los resultados del trabajo de investigación aplicada denominado "El Plan Maestro del Centro Histórico del Distrito Central de Honduras. El afecto como origen de nuevas estrategias y mecanismos de innovación social y regeneración urbana sustentable", realizado por profesores de la Universidad de Sevilla junto con la ONG española: ÍTACA Ambiente Elegido- y la financiación de la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo, se pretende presentar aquí, algunas ideas y herramientas de trabajo en el ámbito del desarrollo urbano inclusivo y sostenible. En concreto, se presenta una metodología de trabajo vinculada a las personas con discapacidad que, a partir, por una parte, de un proceso educativo capaz de mejorar al mismo tiempo a la ciudad y a sus habitantes, y, por otra, del uso táctico de los recursos existentes en los entornos urbanos, pretende alcanzar una implicación real, efectiva y afectiva de la ciudadanía. De esa forma, se busca no solo una mejora de la calidad y eficiencia ambiental y un mayor nivel de responsabilidad en la sociedad, sino además hacer posible la implementación de un modelo urbano que potencie la inclusión de todos los ciudadanos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB