Recuperación de la quebrada Suruhuayco, Cotogchoa, Ecuador, a partir de la propuesta de “crianza de los paisajes vivos”
Recovery of the Suruhuayco gully, Cotogchoa, Ecuador, based on the Raising Living Landscapes Proposal
Author
Montaño, María Dolores
Full text
http://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/337610.22320/07196466.2018.36.054.01
Abstract
This document shows the process of recovery of the Suruhuayco gully in the rural Cotogchoa parish, Pichincha, as an example of the participatory projects implemented in vulnerable communities in Ecuador through the Raising Living Landscapes Proposal. The design process and development of this kind of project are carried out in the Living Landscapes Laboratory, FADA-PUCE, together with researchers, teachers and students linked to communities. This article presents one of the diverse proposals that seeks to recognize local needs and deficiencies to achieve the participatory transformation of degraded sites or "spoiled landscapes" into "healthy landscapes", through actions related to awareness, design, realization and care of spaces that tend to encourage bonds, affection, communication and relationships within the community. Thus, this research presents methodologies, reflections and actions that reinforce, regain or reject processes, stages and good practices, from academia towards the improvement of the quality of life of the community.
Este documento muestra el proceso de recuperación de la quebrada Suruhuayco en la parroquia rural Cotogchoa, Pichincha, como un ejemplo de proyectos participativos desarrollados en comunidades vulnerables de Ecuador a través de la propuesta de “crianza de paisajes vivos”. El proceso y elaboración de este tipo de proyectos es forjado en el Laboratorio de los Paisajes Vivos, FADA-PUCE, con investigadores, docentes y estudiantes vinculados con comunidades. La aquí presentada es una de las diversas propuestas que buscan el reconocimiento de las necesidades y carencias locales para la transformación participativa de sitios degradados, “paisajes malcriados”, en “paisajes sanos”, a través de acciones de concientización, diseño, concreción y cuidado de espacios que propendan a incentivar vínculos, afectos, comunicación y relaciones entre la comunidad. Así, este artículo expone metodologías, reflexiones y acciones que refuerzan, recuperan o desechan procesos; instancias y buenas prácticas, desde la academia hacia el mejoramiento de la calidad de vida de la comunidad.