Pablo de Rokha and Madre España: the zenith of social and political commitment in “Imprecación a la bestia fascista”
Pablo de Rokha y Madre España: el apogeo del compromiso social y político en “Imprecación a la bestia fascista”
Author
Cristi, Ana María
Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/331710.35588/y1qtyf88
Abstract
The Spanish Civil War is considered one of the most important war conflicts occurred in the twentieth century. The internal struggle that arose between democrats and nationalists managed to influence arts and literature in much parts of the world, being Chile one of those countries where the event marked a new future in literary production at the time. This article focuses on the rise of the social poetry of Pablo de Rokha. From the beginning till the end De Rokha was recognise all over the country for his social commitment. In this line, the following effort aims to examine the process that underlies the advent of the compromised poetry of Pablo de Rokha, with the purpose of situating and proposing "the imprecated word" as the aesthetic component that stands out in the book Madre España (1937) and in the subsequent evolution of the Rokhian work. La Guerra Civil Española es considerada como uno de los conflictos bélicos más importantes del Siglo XX. La pugna encendida entre demócratas y nacionalistas logró influenciar las artes y la literatura de gran parte del mundo, siendo Chile un país donde el acontecimiento demarcará un nuevo porvenir en la producción literaria de la época. Este artículo aborda el auge de la poesía social de Pablo de Rokha, quien desde sus primeros trabajos se destaca como un poeta que posee un gran interés por lo social. En esta línea, el siguiente trabajo tiene como objetivo examinar el proceso que sustenta el advenimiento de la poesía comprometida en Pablo de Rokha, con la finalidad de situar y proponer “la palabra imprecadora” como el componente estético que se destaca en la publicación de Madre España (1937) y en el posterior devenir de la obra rokhiana