Comparative analysis of public administrators training colleges in Chile: contents, trends and perspectives
Análisis comparado de escuelas formadoras de Administradores Públicos en Chile: contenidos, tendencias y perspectivas
Author
Araya Moreno, Eduardo
Rodríguez Chandía, Jeannette
Abstract
The Public Administrators career training in Chile has been consolidating since the increase of universities delivering this professional degree as well as finding itself in a favorable position according to official data from the point of view of employability and wages. This paper shows study results for the comparison of five public administration career experiences that were selected using a representative criteria that permits the inclusión of three universities in Santiago and two regional ones of which three are public and two are private. The aim is to establish a comparative model from selected and relevant variables, find keys to career development, find followed trends and potential prospects from the constraints and needs of today´s Public Administration that is set from professional skills and competitions desirable for the coming years. La formación de administradores públicos en Chile ha ido consolidándose a partir del aumento de universidades que entregan el título profesional y al encontrarse en una posición favorable según datos oficiales desde el punto de vista de su empleabilidad y remuneraciones. El presente trabajo muestra los resultados de un estudio realizado para la comparación de las experiencias de cinco carreras de Administración Pública más antiguas, seleccionadas con un criterio de representatividad que permite incluir a tres universidades de Santiago, y dos regionales, de las cuales tres son públicas y dos privadas. El objetivo es establecer un modelo comparativo a partir de variables seleccionadas y relevantes y encontrar claves del desarrollo de las carreras, las tendencias seguidas y las perspectivas posibles a partir de las condicionantes y necesidades que la Administración Pública de hoy establece a partir de las aptitudes y competencias profesionales deseables para los próximos años.