Discourses about national history in Chilean cinema of fiction
Discursos sobre la historia nacional en el cine chileno de ficción
Author
Santa Cruz A., Eduardo
Abstract
Chilean cinema of fiction has had national history as one of its themes. In relation to various economic contexts, political, ideological and cultural, films have been produced that have referred to historical characters, male or female; to specific historical events or, finally, that have been set in the past. An important part of the national production has had a focus on the discourse of national identity that has been called nacionalista-conservador, which proposes the existence of a “Chilean identity” which due to its ahistorical essence, lies beyond the differences and conflicts and remains unchanged in its basic features. The text tries to establish its connection with feature films produced in our country in different contexts. The analysis used the categorization referred to above, both to select films, as to relate the contents of the above-mentioned discursivity. Methodologically, this is central to the socio-cultural approach to the0 research, focused more on the joints than in the immanences of the texts. El cine chileno de ficción ha tenido a la historia nacional como una de sus temáticas. En relación con distintos contextos económicos, políticos, ideológicos y culturales, se han producido filmes que han referido a personajes históricos masculinos o femeninos; a episodios históricos específicos o, finalmente, que se han ambientado en épocas pasadas. Una parte importante de dicha producción nacional tiene como matriz el discurso de identidad nacional que se ha llamado nacionalista-conservador, el cual plantea la existencia de una “chilenidad” que, en tanto esencia ahistórica, está por sobre las diferencias y conflictos y que se mantiene inalterable en sus rasgos fundamentales.
El texto intenta establecer su conexión con largometrajes de ficción producidos en nuestro país en diferentes contextos. El análisis utilizó la categorización antes mencionada, tanto para seleccionar las películas, como para relacionarlas con los contenidos de la discursividad mencionada. Metodológicamente, lo anterior resulta central para el enfoque sociocultural de la investigación, centrado más en las articulaciones que en las inmanencias de los textos.