Show simple item record

Lineamientos conceptuales para el diseño de una herramienta-taller para la concepción de modelos de negocios para emprendedores sociales

dc.creatorTrujillo-Suárez, Manuel José
dc.creatorBastidas-Perez, Adriana
dc.date2019-04-01
dc.identifierhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3784
dc.descriptionDue to public policies transformation and social services decentralization, a new scenario has emerged for social enterprise creation. This type of enterprise differentiates from traditional ventures in the fact that they do not pursue exclusively wealth creation, but rather improving community’s quality of life through services and products in a well targeted context. Despite this purpose, social enterprises must be designed to be economically sustainable over time and simultaneously be able to comply with established social objectives. The fundamental problem lies in the fact that social impact cannot be measured through market dynamics, alongside there are not tools to guide social entrepreneurs to map stakeholder’s involvement, to display useful links to take the social value proposition into firm sustainability and scalability. The following document focuses on a workshop-tool construction guideline that is useful for a social business model conception. A design-based research methodology is used, a business models’ conception theoretical categories are validated through reflection in action and iterative design methods among stakeholders - research team (teachers and students) and the NGO Fundación Social-. The workshop-tool guidelines serve to map venture stakeholders and establish the relationship with the initiative, to create viable value propositions among stakeholders, in order to be able to understand the resources, allies, strategies and channels to bring social value to those interest groups. All with the porpoise of establishing social, economic and environmental value; as well as to understand the capabilities and strategies that guarantee compliance and sustainability of the social business.en-US
dc.descriptionDebido a la transformación de las políticas públicas y la de­­­­scentralización de los servicios sociales, ha surgido un nuevo escenario para la creación de emprendimientos de carácter social. Estos últimos se diferencian de los emprendimientos tradicionales en que no persiguen exclusivamente la consecución de la riqueza sino de servicios y productos encaminados a mejorar la calidad de vida de comunidades en espacios definidos. No obstante su objetivo central, los emprendimientos sociales deben proyectarse de tal manera que sean sostenibles en el tiempo y cumplan con los propósitos establecidos. El problema fundamental radica en que no puede medirse su impacto en lo social a través de las dinámicas del mercado y en que no existen herramientas que sirvan de guía a los emprendedores sociales para mapear los grupos implicados y así establecer los vínculos útiles para llevar la iniciativa de valor a la sostenibilidad y a la escalabilidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad Tecnológica. Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3784/26003034
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses-ES
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 12 Núm. 34 (2019): Diciembre - Marzo; 16es-ES
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 12 No 34 (2019): December - March; 16en-US
dc.source0718-5693
dc.titleConceptual guidelines for social entrepreneur’s business model conception workshop-tool designen-US
dc.titleLineamientos conceptuales para el diseño de una herramienta-taller para la concepción de modelos de negocios para emprendedores socialeses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record