• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item

Assessment of students about the use of the Alcula application in the educational process through

Valoración de los universitarios sobre el uso de la aplicación Alcula en el proceso educativo por medio de la ciencia de datos y el aprendizaje automático

Author
Salas-Rueda, Ricardo Adán

Salas-Rueda, Érika Patricia

Salas-Rueda, Rodrigo David

Salas-Silis, José Adán

Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3786
Abstract
This mixed research analyzes the use of the Alcula application as a support tool in the educational process on the Box Plot through data science and machine learning. The sample consists of 34 students from the Bachelor of Administration, Commerce and Marketing who studied the Applied Basic Statistics subject in the 2017 school year. The results of machine learning (linear regression) indicate that the fast, simple and pleasant interface of Alcula positively influences the teaching-learning process on the Box Plot. On the other hand, data science allows building 3 predictive models about the use of the Alcula application by means of the decision tree technique. Likewise, the students are motivated and satisfied to use this technological tool in school activities. Finally, Alcula is an innovative and useful web application for the field of statistics.
 
Esta investigación mixta analiza el uso de la aplicación Alcula como herramienta de apoyo en el proceso educativo sobre el Diagrama de caja por medio de la ciencia de datos y el aprendizaje automático. La muestra está compuesta por 34 estudiantes de las Licenciaturas en Administración, Comercio y Mercadotecnia que cursaron la asignatura Estadística Básica Aplicada en el ciclo escolar 2017. Los resultados del aprendizaje automático (regresión lineal) indican que la interfaz rápida, sencilla y agradable de la aplicación Alcula influye positivamente en el proceso de enseñanza-aprendizaje sobre el Diagrama de caja. Por otro lado, la ciencia de datos permite construir 3 modelos predictivos sobre el uso de la aplicación Alcula por medio de la técnica árbol de decisión. Asimismo, los universitarios están motivados y satisfechos de utilizar esta herramienta tecnológica en las actividades escolares. Por último, Alcula es una aplicación web innovadora y útil para el campo de la estadística.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB