Show simple item record

Estudio y análisis de los contenidos de la asignatura Tecnología Farmacéutica para la mejora del proceso de enseñanza

dc.creatorPeralta Almanza, Noren Cecilia
dc.creatorVázquez Palanco, Julio
dc.creatorLa Rosa Ortega, Yaniset
dc.creatorRabí Rodríguez, Elena
dc.creatorMuñís Méndez, Luis
dc.date2019-04-01
dc.identifierhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3787
dc.descriptionThe present work carries out an analysis of the subject Pharmaceutical Technology that is imparted in the first year of the career of Pharmaceutical Services in the Technological Ability of the University of Medical Sciences of Camagüey, Cuba. Objective: To design a methodological strategy for the study of the extraction methods in the subject Pharmaceutical Technology. Material and methods: He/she was carried out a traverse descriptive study in the Technological Ability of the University of Medical Sciences Of Camagüey, Cuba, between September of 2017 and February of 2018. The population was constituted by the 5 professors that the community of career of Pharmaceutical Services and 39 students the first years old conform. As empiric methods the documental revision, the presentation and discussion of the topic were used in methodological meeting, he/she interviews to informants key, the techniques of storm of ideas and focal group with previous information to their members on the investigation and the objectives. Results: The obtained information threw the necessity to impart the extraction methods in the first year of the career. The topic doesn't appear in the program of study of the subject, deficit of teaching means and insufficient basic books, lack of the students' motivation for the subject. Conclusions: The strategy methodological proposal guarantees a better inclusion, impartation and orientation of the extraction methods in the subject pharmaceutical technology with relevancy, utility, and methodological scientific value.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo realiza un análisis de la asignatura Tecnología Farmacéutica, que se imparte en el primer año de la carrera de Servicios Farmacéuticos en la Facultad Tecnológica de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Cuba. Objetivo: Diseñar estrategias docentes metodológicas para el estudio de los métodos de extracción en la asignatura Tecnología Farmacéutica. Material y métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversalen la Facultad Tecnológica de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Cuba, entre septiembre de 2017 y febrero de 2018. La población estuvo constituida por los 5 profesores que conforman el colectivo de carrera de Servicios Farmacéuticos y 39 estudiantes del primer año de dicha especialidad. Como métodos empíricos se emplearon la revisión documental, la presentación y discusión del tema en reunión metodológica, entrevista a informantes clave, las técnicas de tormenta de ideas y grupo focal con previa información a sus integrantes sobre la investigación y los objetivos. Resultados: La información obtenida arrojó la necesidad de impartir, nuevos contenidos, como son  los métodos de extracción en el primer año de la carrera. El tema no aparece en el programa de estudio de la asignatura, existe déficit de medios de enseñanza e insuficientes libros básicos, lo que influye en la falta de motivación de los estudiantes por la asignatura. Conclusiones: La estrategia metodológica propuesta garantiza una mejor inclusión, impartición y orientación de los métodos de extracción en la asignatura tecnología farmacéutica con pertinencia, utilidad y valor científico metodológico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad Tecnológica. Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3787/26003037
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.eses-ES
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 12 Núm. 34 (2019): Diciembre - Marzo; 15es-ES
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 12 No 34 (2019): December - March; 15en-US
dc.source0718-5693
dc.titleStudy and analysis of the contents of the subject Pharmaceutical Technologyfor the improvement of the teaching processen-US
dc.titleEstudio y análisis de los contenidos de la asignatura Tecnología Farmacéutica para la mejora del proceso de enseñanzaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record