Show simple item record

Violencia Rivas. Análisis de un personaje humorístico: una mujer FURIOSA

dc.creatorMoglia, Mercedes
dc.date2013-01-01
dc.date.accessioned2019-04-16T13:45:32Z
dc.date.available2019-04-16T13:45:32Z
dc.identifierhttps://revistapuntogenero.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/30266
dc.identifier10.5354/0719-0417.2013.30266
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/36958
dc.descriptionThis present paper seeks to develop an initial analysis on the comic female character Violencia Rivas, from a gender perspective. The character chosen, played by the comedian actor Diego Capusotto in his contemporary TV show Peter Capusotto y sus videos is the core object of analysis on which I will reflect upon some key questions that will guide the inquiry for this paper: how can a character from the 60s inspire a diametrically opposed version in 2010; what kind of added-value is given to this long term parody; how is the fictional and the real character placed with regard to the social and moral values as well as to the feminine demands; what are the implications of the grotesque quality acquired by the character when played by a maletransvestite performer? Bearing in mind these questions, the present paper will aim to focus on the aesthetic mechanisms of the humour resources such as parody, satire and irony because it is in this field of research I have been working in.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo reflexiona sobre un personaje femenino humorístico televisivo contemporáneo: Violencia Rivas; desde una perspectiva que atiende implicaciones de género. El personaje elegido, interpretado por el actor cómico Diego Capusotto, es el objeto y el eje sobre el que me propongo reflexionar a partir de una serie de preguntas: cómo puede un personaje de la década de los 60 inspirar una versión diametralmente opuesta en el 2010; qué plus de sentido pone en consideración esta parodia de largo plazo; cómo se sitúa el personaje real y el personaje ficcional respecto de los mandatos y de las demandas femeninas; qué pasa con el tono grotesco que adquiere el personaje femenino al ser interpretado por un varón travestido. En el intento de responder estas preguntas el análisis y la argumentación prestarán una especial atención a operaciones propias del campo humorístico como son la parodia, la ironía y la sátira, porque ese es el campo en el que vengo desarrollando mi actividad de investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapuntogenero.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/30266/32030
dc.sourceRevista Punto Género; Núm. 3 (2013): Noviembre; Pág. 47-64es-ES
dc.source0719-0417
dc.titleViolencia Rivas. Analysis of a humoristic character: a woman FURIOUSen-US
dc.titleViolencia Rivas. Análisis de un personaje humorístico: una mujer FURIOSAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record