Real and imaginary genealogies critique
Crítica a las genealogías reales e imaginarias
Author
Humeres, Mónica
Abstract
Currently the term genealogy is widespread in the social sciences as a methodology used to explain contemporary problems. However, genealogy, as a form of knowledge, is used in different ways. Contemporary philosophers such as Bernard Williams and Edward Craig have addressed different genealogical perspectives, characterizing the qualities and possibilities offered by each and identifying two types: what they call real genealogies and imaginary or fictional genealogies. In this article I argue that such a classification is problematic, because the term genealogy substantially refers to something that cannot be imaginary or fictional. The genealogist’s way of knowing is based on recollecting pieces of real history that will allow him or her to look at the subject matter from a new perspective; therefore, to speak of imaginary or fictional genealogies is contradictory. Actualmente el término genealogía se encuentra bastante extendido en las ciencias sociales como una metodología empleada para explicar problemas contemporáneos. Con todo, la genealogía, en tanto forma de conocimiento, se emplea de maneras disímiles. Filósofos contemporáneos como Bernard Williams y Edward Craig han abordado distintas perspectivas genealógicas, caracterizando las cualidades y posibilidades que ofrece cada una e identificando así dos tipos: lo que denominan genealogías reales y genealogías imaginarias o ficcionales. En este artículo argumento que dicha clasificación es problemática pues, el término genealogía sustancialmente hace referencia a algo que no puede ser imaginario o ficcional. La forma de conocer del genealogista se basa en la recolección de trozos de historia real que permitirán mirar el objeto estudiado desde una nueva perspectiva, por lo tanto, hablar de genealogías imaginarias o ficcionales resulta contradictorio.