• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Cinta de Moebio
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Cinta de Moebio
  • View Item

Tropes as knowledge figures: a contribution to decolonial thinking

Los tropos como figuraciones de los saberes: una forma de contribuir al pensamiento decolonial

Author
Contreras-Salinas, Sylvia

Miranda-Arredondo, Paloma

Ramírez-Pavelic, Mónica

Full text
https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/52721
Abstract
This article proposes to configure knowledge-trope plot as a strategy to uncover colonial ties that persist in the daily lives of situated and incarnated subjects, whose existences develop in conditions of material precariousness, exclusion, exploitation and non-recognition. With a marked epistemic-methodological character, and based on the postulates of the tropology, the notion of trope and knowledge is discussed, as well as pointing out the possible relationships that can occur between them, and finally, in demonstrative terms, to propose a procedure aimed at identifying and analysing the tropes that allow us to reveal colonial ballasts in everyday narratives. The relevance of this proposal is based on the need to construct methodological tools that allow us to understand the principles of decolonial thinking. From there, the trope is proposed as an expression and figurative discussion of knowledge, because it can be used persuasively to affect the way in which the world is inhabited, while at the same time it allows us to understand social action and, consequently, colonial matrices with which we must break.
 
Este artículo se propone configurar la trama saber-tropo como estrategia para desvelar ataduras coloniales que aún persisten en las vidas cotidianas de sujetos situados y encarnados, cuyas existencias se desarrollan en condiciones de precariedad material, exclusión, explotación y no reconocimiento. Con un marcado carácter epistémico-metodológico, y tomando como base los postulados de la tropología, se discute sobre la noción de tropo y saber, además de señalar las posibles relaciones que entre ellos se pueden dar, para finalmente, en términos demostrativos, plantear un procedimiento orientado a identificar y analizar los tropos que permiten ir desvelando lastres coloniales en las narraciones cotidianas. La relevancia de esta propuesta se asienta en la necesidad de ir avanzado en construir herramientas metodológicas que permitan comprender los principios que configuran el pensamiento decolonial. Desde allí, se propone al tropo como expresión y discusión figurativa del saber, debido a que este puede ser utilizado persuasivamente para afectar la forma en que se habita el mundo, al tiempo que permite comprender el accionar social y, consecuentemente, las matrices coloniales con las que debemos romper.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB