Show simple item record

Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía

dc.creatorOrtiz, Emilio
dc.creatorMariño, María de los Angeles
dc.date2014-06-24
dc.identifierhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/31736
dc.descriptionPsychopedagogy has experienced a great scientific development since 20th century as a result of disciplinary integration of psychology and pedagogy. However, epistemological problems of its professional and research practices have not been taken into account in scientific literature due to its theoretical complexity, insufficient attention by professionals who research in this discipline and perhaps for underrate general theoretical problems of sciences. The objective of this article is to offer different arguments in favour of a scientific status of psychopedagogy as an interdisciplinary science, according to logical and historical assessment and the same way the determination of main epistemological problems that it confronts.en-US
dc.descriptionLa psicopedagogía ha venido manifestando un gran desarrollo desde el siglo XX, como resultado de la integración disciplinar de la psicología y la pedagogía. Sin embargo, los problemas epistemológicos asociados a su práctica investigativa y profesional no han sido abordados en la literatura científica, debido a su complejidad teórica, a una atención insuficiente por parte de los profesionales que investigan en esta disciplina y quizás a un menosprecio por los problemas teóricos generales de las ciencias. El objetivo de este artículo es ofrecer varios argumentos a favor del estatus científico de la psicopedagogía como ciencia interdisciplinar, a partir de una valoración histórica y lógica de su evolución, así como la precisión de los problemas epistemológicos fundamentales que afronta.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/31736/33531
dc.sourceCinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 49 (2014): Marzoes-ES
dc.source0717-554X
dc.source0717-554X
dc.titleAn epistemological comprehension of psychopedagogyen-US
dc.titleUna comprensión epistemológica de la psicopedagogíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record