Show simple item record

Propuesta tríadica para el estudio de la violencia escolar

dc.creatorToledo, María Isabel
dc.creatorGuajardo, Gabriel
dc.creatorMiranda, Christian
dc.creatorPardo, Isabela
dc.date2018-03-08
dc.identifierhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561
dc.descriptionSchool violence theoretical research has been falling behind in the field of education research. An explanatory deficit emerges and therefore also theoretical, with certain reductionism and a proliferation of behavior measurement. This article focuses on the need of moving from a binary object that puts apart, sometimes in terms of opposition, the school from society, to an object of study with three dimensions: (i) different forms of violence produced by the school itself; (ii) different forms of violence that are reproduced at the school; (iii) different forms of violence that pass through the school. This triadic reformulation of the object of study is the result from a line of research and the review of indexed literature between 1990 and 2015.en-US
dc.descriptionLa dimensión teórica del estudio de la violencia escolar ha quedado rezagada en el campo de la investigación en educación. Se constata un déficit explicativo y en consecuencia de orden teórico, con ciertos reduccionismos y una proliferación de mediciones de conductas. En este artículo se plantea la necesidad de pasar de un objeto binario que separa, a veces en términos de oposición, la escuela de la sociedad a un objeto de estudio de tres dimensiones: (i) las violencias que produce la escuela; (ii) las violencias que se reproducen en la escuela; (iii) las violencias que cruzan la escuela. Esta reformulación tríadica del objeto de estudio es producto de una línea de investigación y de la revisión de la literatura indexada entre el año 1990 y 2015.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.formatapplication/xml
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/51105
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/51204
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/53611
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/57342
dc.sourceCinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 61 (2018): Marzo; 72-79es-ES
dc.source0717-554X
dc.source0717-554X
dc.titleTriadic proposal to study school violenceen-US
dc.titlePropuesta tríadica para el estudio de la violencia escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record