Triadic proposal to study school violence
Propuesta tríadica para el estudio de la violencia escolar
dc.creator | Toledo, María Isabel | |
dc.creator | Guajardo, Gabriel | |
dc.creator | Miranda, Christian | |
dc.creator | Pardo, Isabela | |
dc.date | 2018-03-08 | |
dc.identifier | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561 | |
dc.description | School violence theoretical research has been falling behind in the field of education research. An explanatory deficit emerges and therefore also theoretical, with certain reductionism and a proliferation of behavior measurement. This article focuses on the need of moving from a binary object that puts apart, sometimes in terms of opposition, the school from society, to an object of study with three dimensions: (i) different forms of violence produced by the school itself; (ii) different forms of violence that are reproduced at the school; (iii) different forms of violence that pass through the school. This triadic reformulation of the object of study is the result from a line of research and the review of indexed literature between 1990 and 2015. | en-US |
dc.description | La dimensión teórica del estudio de la violencia escolar ha quedado rezagada en el campo de la investigación en educación. Se constata un déficit explicativo y en consecuencia de orden teórico, con ciertos reduccionismos y una proliferación de mediciones de conductas. En este artículo se plantea la necesidad de pasar de un objeto binario que separa, a veces en términos de oposición, la escuela de la sociedad a un objeto de estudio de tres dimensiones: (i) las violencias que produce la escuela; (ii) las violencias que se reproducen en la escuela; (iii) las violencias que cruzan la escuela. Esta reformulación tríadica del objeto de estudio es producto de una línea de investigación y de la revisión de la literatura indexada entre el año 1990 y 2015. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.format | application/xml | |
dc.format | audio/mpeg | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/51105 | |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/51204 | |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/53611 | |
dc.relation | https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48561/57342 | |
dc.source | Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 61 (2018): Marzo; 72-79 | es-ES |
dc.source | 0717-554X | |
dc.source | 0717-554X | |
dc.title | Triadic proposal to study school violence | en-US |
dc.title | Propuesta tríadica para el estudio de la violencia escolar | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Cinta de Moebio
[0-9]{4}